El govern municipal ha presentat aquest dijous la proposta del quart Pla de mobilitat urbana (PMU) per al període 2025-30. L’objectiu principal és que d’aquí a sis anys el 85 % dels desplaçaments a la ciutat siguin sostenibles en detriment dels trajectes en vehicle privat, fet que suposa un 5 % més respecte al PMU anterior. Amb aquest objectiu s’han presentat 32 mesures englobades en tres grans eixos d’actuació: la gestió de l’espai públic, la captació de més usuaris al transport públic i la reducció del vehicle privat.

20 km pacificats i menys motos en voreres

Pel que fa a la gestió de l’espai públic, la proposta del PMU destaca l’ampliació de les voreres i d’espais segurs per als vianants i preveu un increment de 20 km d’espais pacificats a la ciutat fins al 2030. En la línia d’eliminar obstacles de les voreres, el consistori continuarà la creuada contra les motos aparcades a les voreres i aconseguir baixar-ne 40.000 a la calçada. El pla també preveu construir 55 km de carrils bici en calçada.

Pel que fa als transports col·lectius, el PMU 25-30 vol ampliar el 80 % de carrils bus amb una amplada mínima de 3,2 metres per augmentar la velocitats dels trajectes (fins ara són el 50 %). També proposa reduir els trajectes de taxis buits i digitalitzar-ne el servei. Sobre la velocitat de circulació dels vehicles privats, el nou pla no vol fer canvis de les velocitats actuals sinó fer complir les que ja existeixen.

Connexió del tramvia i línies exprés de bus

Per captar més usuaris al transport públic, el Pla de mobilitat urbana per als propers sis anys preveu millorar el transport públic. Una de les mesures més destacades és completar la connexió del tramvia per la Diagonal. També apressarà perquè es finalitzin les obres de la nova estació de la Sagrera i estudiarà la creació d’algunes línies exprés d’autobús. Així mateix es revisarà el sistema tarifari actual, mantenint i impulsant la bonificació dels usuaris habituals.

Descarta un peatge d’accés i manté la ZBE

Pel que fa a la reducció dels desplaçaments en vehicle privat, el PMU vol implantar de manera coherent i homogènia les àrees urbanes de regulació d’accés, el que en anglès es coneix com a urban vehicle access regulation (UVAR), però descarta implementar un peatge d’accés a Barcelona. D’altra banda, la zona de baixes emissions es mantindrà, si bé s’estudiaran possibles modificacions o evolucions del model actual.

Nova metodologia: els motius dels desplaçaments

Per primera vegada, l’estudi previ que ha permès elaborar les mesures estratègiques dels propers anys no s’ha fet tan sols tenint en compte el què, és a dir els desplaçaments, sinó el perquè, el motiu pel qual es fa aquest trajecte. Així doncs, s’han analitzat la mobilitat de les persones i les necessitats que les motiven i no només els sistemes de transport en si. D’aquesta manera s’ha volgut entendre la motivació dels desplaçaments per poder donar-hi les millors respostes i ajustar les mesures i actuacions proposades en el PMU.

Calendari d’aprovació

El PMU 2025-30 s’ha presentat aquest dijous a la tarda davant del Pacte per la Mobilitat. El govern municipal vol que la Comissió d’Ecologia, Urbanisme, Mobilitat i Habitatge l’aprovi inicialment durant el primer trimestre del 2025.

Quan això passi, començarà el període d’exposició pública amb la intenció que es pugui sotmetre a la votació i aprovació definitiva a finals d’aquest any. Amb aquest calendari, es pretén evitar l’anomalia de l’anterior, aprovat a finals del 2022, només dos anys abans de la finalització.

Comparteix a: