Nou impuls a les infraestructures de Barcelona. La Generalitat i l’Ajuntament han anunciat aquest matí que reimpulsen el projecte per fer arribar l’L2 fins a Montjuïc, la Marina i el Parc Logístic. D’aquesta manera es desencalla un proposta que fa anys que està sobre la taula i que l’Ajuntament havia reclamat al govern recentment. Així ho han explicat aquest dilluns al matí la consellera de Territori, Sílvia Paneque, i l’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, després d’una reunió al Saló de Cent de l’Ajuntament de Barcelona.
Des del 2005 hi havia el projecte d’enllaçar l’estació de Sant Antoni de l’L2 amb els barris de la Marina a través d’un túnel de 6,3 km que travessaria Montjuïc, de manera que la parada de Paral·lel quedaria exclosa de la línia, i només estaria en servei la de l’L3. “Maragall ja demanava que el metro arribés a la muntanya olímpica pels Jocs”, ha recordat l’alcalde, que diu que és una “vella reivindicació” que tornen a posar sobre la taula.
Sis estacions noves
La tuneladora excavarà 5,4 quilòmetres començant per l’estació de Parc Logístic fins a Poble-sec. S’hi afegirà també un tram de 600 metres que s’executarà mitjançant pantalles. Aquest perllongament inclou un total de 6 estacions noves: Poble-sec, MNAC, INEFC, Foc, Fira i Parc Logístic.
L’actuació, que ara es reprèn, permetrà connectar el centre de Barcelona amb tota l’oferta cultural i esportiva de Montjuïc —com ara l’Estadi Olímpic, el Palau Sant Jordi i el MNAC— i els barris de la Marina de Port i la Marina del Prat Vermell, la Fira de Barcelona i l’aeroport de manera més directa. “Cal que projectes que havien estat en un calaix, com l’L2, surtin i es posin en marxa de nou”, ha destacat Collboni.
El primer pas, actualitzar el projecte constructiu
Posar en marxa un projecte que fa tant de temps que està aturat, però, no és fàcil. De fet, el primer pas que farà la Generalitat és “donar l’ordre” per actualitzar el projecte constructiu (de l’any 2009) i fer l’estudi d’impacte ambiental. El govern calcula que aquest procés trigarà dos anys i costarà quatre milions d’euros. “Recuperem i donem un impuls definitiu a aquest perllongament”, ha dit Paneque.
Pel que fa a l’obra en si, no han volgut donar una data d’inici d’obres. En canvi, sí que hi ha un cost superior als mil milions d’euros, el doble del que s’havia pressupostat ara fa 15 anys.
Més estacions d’autobusos intermodals
Una altra de les novetats de l’acord entre la Generalitat i l’Ajuntament és la creació d’un grup de treball que estudiï la implantació de noves estacions d’autobusos intermodals a Barcelona. Collboni ha explicat que aquestes estacions estarien ubicades a “les entrades i sortides naturals de la ciutat”, és a dir, l’avinguda Meridiana, la Gran Via i l’avinguda Diagonal, tot i que no se n’han concretat les localitzacions.
Aquest estudi es farà amb l’horitzó posat al 2028 que es quan s’acaba la concessió amb les empreses d’autobusos que cobreixen les línies que arriben de fora de Barcelona. “La gran novetat és que hi haurà una planificació compartida entre la Generalitat i l’Ajuntament”, ha destacat l’alcalde. La voluntat és que “s’inclogui en les concessions futures noves parades que alliberin el centre de Barcelona i es tracta de fer-ho de manera planificada i conjunta”, ha afirmat la consellera Paneque.