Novembre ha estat un més tràgic a les carreteres catalanes. S’han comptabilitzat 11 víctimes mortals, vuit d’elles concentrades en un sol cap de setmana, els dies 16 i 17. El mes de desembre és ple de dies festius i caps de setmana llargs. Ramon Lamiel, director del Servei Català de Trànsit (SCT), i Carlos Amoretti, representant de Stop Accidents a Sant Adrià, han participat al betevé directe per demanar prudència al volant. En aquesta línia, han remarcat: “Un accident és una cosa fortuïta, com quan un animal es creua per la via. Un sinistre és premeditat i depèn de les conductes humanes”.
Pulsions de mobilitat després de les restriccions
Ramon Lamiel ha donat una explicació a l’augment de sinistres dels dies 16 i 17 de novembre. El mal temps i les dues danes que van sacsejar Catalunya van impulsar restriccions a la mobilitat per part de les autoritats. “Després d’una contenció de gairebé 15 dies, hi va haver una pulsió de la mobilitat”, ha detallat. A més, el director del SCT ha destacat que aquest novembre es va registrar un 8 % més de mobilitat que el mateix més de l’any anterior. “La mobilitat no és la causa de la mortalitat, però quan una augmenta l’altra també ho fa”, ha afegit.
Pel que fa a la comparativa de dades general, l’any 2019 165 persones van perdre la vida a les carreteres catalanes. Una xifra que l’any 2023 es va reduir a 139 i que, tot apunta, que aquest 2024 podria ser menor. En els darrers 11 mesos s’han comptabilitzat 125 morts per sinistres de trànsit. Si bé la mortalitat ha disminuït, el nombre de ferits greus ha augmentat de 711 l’any 2019 a 726 en aquests 11 mesos de 2024. “Qualsevol víctima és un tragèdia, no podrem estar contents fins que la xifra sigui 0″, ha lamentat Lamiel.
Tres grans conductes en els sinistres
Lamiel ha determinat tres grans conductes que tenen efectes tràgics: el consum d’alcohol, drogues o psicofàrmacs, l’excés de velocitat i les distraccions, especialment pels telèfons mòbils. En aquest sentit ha alertat que en el 40 % d’accidents amb víctimes mortals hi ha consum de substàncies estupefaents. Carlos Amoretti ha denunciat que factors com aquests són “conductes inadequades de l’ésser humà que generen patiment gratuït i que es poden evitar”. Així, ha sentenciat: “Es un risc que la societat té assumit i no hauria de ser així”.
Prevenció i formació
La prevenció és una tasca primordial per reduir la sinistralitat. “Hem de conscienciar i formar”, ha dit Lamiel. En aquest sentit, ha parlat de la importància de l’educació viària en l’època de secundària, però també a l’autoescola i la formació continua per a conductors professionals. Amoretti ha afegit també es podria plantejar oferir formació a l’hora de renovar el carnet per informar de les actualitzacions a la normativa de circulació.
Pel que fa a l’estat de les carreteres, Ramon Lamiel ha detallat que des del Servei Català de Trànsit milloren constantment l’estat de les infraestructures i augmenten els controls per garantir la màxima seguretat.
Una nova ordenança
Lamiel i Amoretti han parlat també de la nova Ordenança de circulació de vehicles i vianants que, entre altres mesures, determina que els conductors de patinets hauran de portar casc. Segons el director del SCT, és probable que l’any 2025 s’aprovi la reforma legislativa que obligarà els conductors de vehicles de mobilitat personal a ser majors de 16 anys, utilitzar casc, tenir un registre del vehicle i també una assegurança. Amoretti ha volgut remarcar que l’any 2023, l’Institut Guttmann va atendre dues persones per sinistre de patinet. “Aquest any ja n’han atès 10”, ha afirmat.