El govern de la Generalitat preveu posar en marxa al juny o juliol un nou carril bus-VAO a la C-31 nord per entrar a Barcelona. L’executiu català vol millorar així la connexió en autobús amb Badalona i el Besòs en una de les de les vies amb més retencions a l’hora punta. El nou bus-VAO permetrà destinar un carril per a la circulació dels busos i, per tant, els vehicles privats passaran de tenir-ne tres a dos. La mesura vol reduir el temps de trajecte dels serveis interurbans i garantir la mobilitat metropolitana en l’escenari posterior a la crisi del coronavirus.

El projecte inicial del carril bus-VAO a la C-31 nord preveia la construcció d’un quart carril reservat per a busos, de manera que el trànsit privat no es veia en cap cas afectat perquè mantenia els tres carrils de circulació. Però l’emergència sanitària per la covid-19 ha obligat a repensar urgentment la mobilitat metropolitana i avançar algunes obres previstes. Per això, el nou bus-VAO funcionarà a partir d’aquest estiu gràcies a l’eliminació d’un carril per als cotxes, una fórmula més ràpida i econòmica.

Del nou bus-VAO es beneficiaran els ciutadans que vinguin de poblacions del Maresme i entrin a Barcelona per la Gran Via.

Nou carril bus-VAO a la B-23

La B-23 és una altra de les vies que previsiblement tindrà un carril bus-VAO quan es formalitzi l’acord entre Generalitat i Estat per a la cessió d’aquesta via, un fet que és “imminent”, segons ha confirmat el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet. D’aquesta manera, també es preveu garantir un carril per a l’entrada de busos per l’avinguda Diagonal.

La Generalitat de Catalunya està col·laborant amb l’Àrea Metropolitana de Barcelona per tirar endavant mesures de cara a la nova mobilitat postcovid. De fet, l’AMB ja havia proposat fer bus-VAO a la C-31 nord i a la B-23 i també considera que aquests carrils són necessaris a la C-31 sud, a la C-32 i a la C-33 per entrar a la ciutat.

Dèficit de l’ATM de 500 milions d’euros

Dies després de l’inici del desconfinament, l’oferta del transport públic ja arriba al 87 %. La preocupació ara, però, és com recuperar els usuaris perduts durant les setmanes de confinament, alguns dels quals han deixat de moure’s en tren, bus o metro i han optat pel transport privat. L’altra neguit de les autoritats és la situació econòmica del sistema: la Generalitat preveu un dèficit de l’ATM de 500 milions d’euros a finals d’any. Per això, reclama corresponsabilitat a totes les administracions davant d’una situació que qualifica de “greu”.