Escolta aquesta notícia

El secretari de Mobilitat, Manel Nadal, ha explicat que la Generalitat crearà un bitllet únic per poder viatjar per tot Catalunya amb transport públic. Es tracta de la mateixa proposta que va fer a finals d’any el ministre de Transport i Mobilitat, Óscar Puente, quan va anunciar un bitllet de les mateixes característiques per moure’s per tot l’estat. “Farem un títol propi de Catalunya i de les nostres ATM”, ha explicat Nadal durant la compareixença a la Comissió de Territori.

La intenció de la Generalitat, segons va explicar, és que aquest títol sigui “interoperable” amb el que elaborarà l’estat per al 2026. “Ho acordarem amb l’estat i que ens el financiïn”, afegeix. Amb aquesta iniciativa el govern explica que vol mantenir “la titularitat de les tarifes”.

Tarifa plana de 20 € a Rodalies a partir de l’1 de juliol

Aquest bitllet únic per Catalunya se sumarà a la tarifa plana de Rodalies que el govern espanyol posarà en marxa a partir de l’1 de juliol per 20 € mensuals. Aquesta nova tarifa substituirà les bonificacions que s’han estat aplicant fins ara.

La Generalitat incrementarà l’aportació als bitllets bonificats

A banda del bitllet únic, Nadal també ha detallat que la Generalitat augmentarà l’aportació en els bitllets bonificats del 20 % al 30 % a l’ATM, just quan l’Estat rebaixi la seva del 30 % al 20 %. Afegeix, però, que actualment els recursos són “limitats” i ha apostat per rebaixar les bonificacions i anar augmentant el servei per no anar cap a un “col·lapse permanent”.

Sobre les bonificacions, Nadal ha comentat que han servit però alhora estan produint un efecte complex, perquè s’està produint un increment de la demanda del servei. En aquest sentit, ha explicat que entre el 2024 i l’any anterior es va registrar augments del 30 % i el 40 %, i que s’hi sumen altres circumstàncies, com que hi ha molts joves que no es treuen el carnet de conduir.

Pel secretari de Mobilitat, no es poden aplicar bonificacions al mateix temps que es demanda un increment dels serveis. Per això, aposta per una rebaixa gradual al mateix temps que es dona una alternativa als ciutadans com, per exemple, una millora dels preus del transport públic després de culminar la integració tarifària aquest 2025 i la integració tecnològica l’any que ve.

PTP: “La fi de la gratuïtat havia d’arribar tard o d’hora”

Sobre la fi de la gratuïtat de Rodalies també n’ha parlat l’associació Promoció Transport Públic (PTP). En una entrevista al betevé directe, Pol Méndez, ha reconegut que aquesta decisió “havia d’arribar tard o d’hora”. Recorden que es va introduir en un moment de crisi i no veuen malament que ara es retiri perquè també suposava un “embolic administratiu”.

Sobre el bitllet únic per tota Catalunya, Méndez creu que pot incentivar els trajectes més llunyans, com ho està fent la T-Jove que també té tarifa única. Tot i això, creu que passar de les sis zones actuals a només una “potser és una mica brusc”, i aposta per unificar zones seguint el model que s’ha aplicat a València.