El periodista Carles Garcia ens parla de l’impacte de les motos compartides en temps de pandèmia. Davant del risc de contagi que pot comportar l’ús del transport públic, molts barcelonins han optat per aquesta alternativa de mobilitat individual.

Actualment, hi ha 7.000 llicències de motos multiusuari a la ciutat de Barcelona i la previsió és augmentar-les fins a les 10.000 en els pròxims mesos. Cadascuna de les empreses concessionàries té el mateix nombre de llicències, que en cap cas no pot excedir les 633. El Carles Garcia s’ha fixat en el cas de Cityscoot, que va arribar a Barcelona en plena pandèmia.

Bona acollida

Segons el director general de l’empresa a l’estat espanyol, Alejandro Agustí, van tenir una “molt bona acollida” perquè els mesos de juliol, agost i setembre van ser “molt profitosos“. En canvi, a partir de l’octubre, amb l’aprovació de noves restriccions, es va experimentar un cert “decreixement” a tot el sector en general.

Vam tenir una molt bona acollida. Els mesos de juliol, agost i setembre van ser molt profitosos, però des de l’octubre hi ha un decreixement en general a tot el sector”
Alejandro Agustí, director general de Cityscoot a Espanya

Actualment, més de 50.000 persones s’han descarregat l’aplicació de Cityscoot, que disposa de 633 motos als carrers de la ciutat. Cada usuari hi fa dos viatges a la setmana de mitjana. Un de cada 10 usuaris de motos multiusuari ha començat a fer servir el servei arran de la pandèmia i un 22 % diu que l’utilitza més que abans.

Usuaris més aviat joves

Quin és el perfil dels usuaris de les motos compartides? “La majoria tenen entre 18 i 35 anys“, reconeix Agustí, perquè “són els més habituats a l’ús d’un telèfon mòbil i a la descàrrega d’aplicacions“. Tot i que el director general de Cityscoot subratlla que “és un servei obert a tothom que tingui en carnet de moto“, admet que els més joves són els més predisposats a “provar alternatives més innovadores, com aquesta”.

Què diu la gent sobre el servei?

El Carles Garcia també ha recollit l’opinió dels motoristes, alguns dels quals són usuaris de l’aplicació. “És una gran alternativa quan he de deixar la moto a algun familiar o dur-la al taller“, explica una noia, “perquè, quan estàs acostumat a desplaçar-te en moto, la primera alternativa és una moto de lloguer“.

És una gran alternativa quan he de deixar la moto a algun familiar o al taller perquè, quan estàs acostumat a desplaçar-te en moto, la primera alternativa és una moto de lloguer”
usuària de Cityscoot

Una altra dona diu: “Jo no, però el meu fill sí que el fa servir tot sovint, és una bona eina, està bé per a dies puntuals“. Tot i així, es lamenta que “per als que som motoristes habituals, ens han omplert els pàrquings“. D’altra banda, un home reclama que es tingui en compte que la gent que fa servir el servei “tingui prou experiència i voluntat de fer les coses bé”. Mentre que una jove subratlla que “la majoria de les motos són elèctriques i contaminen menys“.

Les mesures higièniques

La covid-19 ha obligat aquesta empresa, com la resta, a implantar més mesures higièniques. “Tenim barrets higiènics a dins de cada moto”, explica Agustí, que permeten “crear una capa intermèdia entre el casc i el cap de l’usuari“. A més, els operaris inspeccionen al voltant de 150 motos cada dia i les netegen a fons “amb un líquid especial que elimina el 99,9 % dels bacteris”.

Netegem a fons tots els vehicles i, a dins, hi ha barrets higiènics que permeten crear una capa intermèdia entre el casc i el cap de l’usuari”
Alejandro Agustí, director general de Cityscoot a Espanya

Els usuaris, en general, diuen que aquest protocol els genera “seguretat”. Una d’elles reconeix que utilitza “tant el transport públic, com la moto, en funció de les meves necessitats en cada moment“. Segons diu, no s’angoixa massa i, tot i que és conscient que “anant en transport individual tens menys risc“, aquest no és un factor que la faci agafar menys el transport públic.