14.767 persones van patir un accident de trànsit a l’àrea metropolitana de Barcelona el 2023. La majoria són sinistres lleus, sobretot en el cas de la nostra ciutat. Tot i això, segons un informe de l’AMB, l’any passat 465 conductors van resultar ferits greus i 46 van perdre la vida. D’aquests, la meitat eren motoristes, malgrat que només representen el 4 % dels vehicles. Per això, la sinistralitat en motocicleta segueix sent el principal problema de seguretat viària a l’àrea metropolitana.
Els vianants, el segon col·lectiu més exposat
Després de les motos, els vianants també són un dels col·lectius més sobrerepresentats pel que fa a les xifres de ferits greus i morts. La sinistralitat en els desplaçaments a peu és molt baixa, però quan hi ha un accident de seguida provoquen incidents greus. El 23 % dels ferits greus per accidents de trànsit i el 29 % dels morts van ser vianants.
Aquesta situació contrasta amb el que passa amb els conductors de turismes, que són responsables de gran part de les víctimes de trànsit, però acostumen a sortir poc perjudicats dels sinistres de trànsit.
La majora de ferits a Barcelona, lleus
El fet que dins de la ciutat la velocitat dels vehicles sigui molt més baixa que a les carreteres interurbanes fa que la gran majoria de sinistres provoquin ferits lleus, el 2023 van ser 8.591. 235 van acabar ferits greus i el 19 van morir.
Per sexe, el 61 % de les víctimes de sinistres de trànsit el 2023 van ser homes, mentre un 39 % van ser dones, una distribució que s’ha mantingut estable al llarg dels anys. Segons l’AMB, la proporció de víctimes masculines és especialment alta en el cas de bicicletes i motos.