El repunt d’accidents d’aquest any -fins al 18 de març han mort 44 persones a les carreteres catalanes- ha estat d’un 80 % més que el mateix període de l’any 2017. Això ha portat el SAP, el Sindicat Autònom de Policia-, a denunciar la falta d’efectius experts i destinats a trànsit que s’encarreguin de vigilància i prevenció a peu de carretera. Actualment, disposen de la meitat d’agents encarregats d’aquesta funcions respecte a l’any que el cos de Mossos d’Esquadra va assumir les competències en matèria de trànsit. 

Un dels altres motius que, diuen, els ha portat a aquesta situació és que, des del 2014, hi ha menys efectius a les carreteres perquè estan destinats a rotondes per una funció recaptaire econòmica. També la prioritat de la vigilància en punts estàtics que resulten, segons el SAP, poc efectius alhora de combatre amb els accidents de trànsit perquè ”cal dotar de flexibilitat el model”.  Asseguren que l’organització sindical ha presentat fins a 23 propostes de millora, exigint una inversió pressupostària en condicions i un canvi de model urgent per revertir l’alta sinistralitat, però no hi ha hagut resposta per part de la Generalitat.

Des del 2014 que no es convoquen places per a Mossos d’Esquadra destinats a trànsit. Això, segons el sindicat, és una pèrdua constant d’especialistes perquè es troben desmotivats per l’abandonament de l’especialitat. Ara, en l’àrea, hi ha 1.200 efectius, però el sindicat no coneix quants d’aquests agents es troben operatius a les carreteres.

Un pla de xoc per reduir la mortalitat

El Pla d’actuació activat després d’una reunió entre Trànsit i Mossos té com a finalitat actuar ”d’una forma coordinada i general”, segons Eugènia Domènech. La directora del TSC afegeix que hi ha d’haver ”més control” amb una major presència de patrulles policials que serveixin per dissuadir els conductors de realitzar conductes de risc, com superar la velocitat màxima permesa, no dur el cinturó de seguretat, mirar el mòbil mentre es condueix o conduir sota els efectes de l’alcohol i drogues. És indispensable, diu, un ”toc d’atenció” als conductors. Domènech, sobre la relació entre l’augment de la mobilitat i l’increment de la sinistralitat, explica que la recuperació econòmica ha afavorit la proliferació de vehicles: ”Hi ha més activitat, més cotxes i, per tant, més risc”.