Entre l’1 de gener i el 31 de desembre de 2012, la xarxa viària interurbana de Catalunya va registrar 168 accidents mortals amb 196 morts a les 24 hores. Aquesta xifra representa un descens del 4,39% respecte a 2011, i un descens del 20,33% respecte a 2010, quan la xifra de morts va ser de 246 persones.

Tot i el descens de víctimes mortals, l’indicador conjunt de morts i ferits greus va augmentar un 16,18% respecte a 2011, perquè hi ha un repunt d’accidents i de ferits greus (1228 morts i ferits greus el 2012, per 1057 el 2011). Segons el Servei Català de Trànsit, les causes del descens de víctimes mortals i de l’augment d’accidents i ferits poden una major ocupació dels vehicles (el nombre de morts i ferits greus augmenta un 30% en les furgonetes) i un descens a l’hora de fer servir els sistemes de retenció. El SCT també ha alertat d’un increment de la velocitat en hora punta que pot explicar que augmentin els ferits, però no les víctimes mortals, perquè en haver retencions, aquest repunt no suposa un perill mortal.

A la província de Barcelona el nombre de morts augmenta un 9,72% respecte a 2011 (79 víctimes mortals el 2012 per 72 el 2011), tot i que les xifres no arriben a les registrades el 2010, amb 86 víctimes mortals. El nombre d’accidents amb morts i ferits greus també augmenta a Barcelona, un 23,02% respecte a 2011.

Augmenten els atropellaments i sortides de via

L’informe del SCT destaca l‘increment dels morts i ferits greus per atropellaments (un 55,56%) i sortides de via (un 57,69%). El 2012 van morir atropellades 14 persones a tot Catalunya, respecte als nou morts de 2011. Les sortides de la calçada passen de 26 el 2011 a 41 aquest 2012. La disminució de la velocitat ha provocat també una baixada de les víctimes mortals i ferits per bolcada de vehicle.

Per tipus de vehicle, en les furgonetes augmenta la sinistralitat amb més d’un 30% de morts i ferits greus, mentre que disminueixen els morts i ferits amb motocicleta (de 46 a 31). Un dels indicadors que més preocupen als responsables de trànsit és la menor utilització dels sistemes de seguretat passiva entre morts i ferits greus. Del total de morts i ferits greus en accidents de trànsit, prop d’un 15% no duia els sistemes de retenció adequada. El descens de la utilització de casc i cinturó entre els morts i els ferits greus és una de les causes de l’augment del nombre de ferits greus per accidents de trànsit.