Ja fa uns anys que Segways, els patins elèctrics o els tricicles tenen cada cop més presència dins de la mobilitat a la ciutat. Ara l'Ajuntament vol incloure'ls a l'Ordenança de circulació per acabar de regular-los, i el primer pas ha estat classificar-los. Els vehicles de mobilitat de personal es divideixen en tres grups. L'A correspon als més lleugers, com els monocicles, que no agafen gaire velocitat i no són gaire perillosos per als vianants. Dins del grup B, trobem els omnipresents Segways: aquests són més ràpids i poden ocasionar accidents més greus. I el tercer grup, el C, engloba els tricicles amb una caixa per portar la compra, per exemple; els tricicles o "rickshows" que transporten turistes i finalment aquells vehicles elèctrics adaptats pel transport de mercaderies. Un primer pas cap a la nova ordenança que els vianants reclamen. "Ens hem de conscienciar més, ser més cívics i més educats amb la gent. Llavors podríem conviure bicicletes i aparells elèctrics". "No respecten les zones de circulació, van a gran velocitat i és un perill, i les bicicletes també". Les zones que pateixen més la saturació d'aquests ginys elèctrics són principalment Ciutat Vella seguida de Sant Martí i, en menor mesura, Gràcia i els voltants de la Sagrada Família. És per aquest motiu que des de l'Ajuntament volen que l'ordenança sigui flexible i es pugui adaptar a la realitat de cada districte. MERCEDES VIDAL, regidora de Mobilitat "Perquè l'impacte sobre els districtes d'aquest tipus de vehicles és molt diferent, la regulació ha de permetre una flexibilitat perquè cada districte pugui trobar, dins d'una norma general, si ho veu necessari, una restricció en la circulació de vehicles d'aquest tipus en el seu territori". Qui espera amb candeletes que la nova ordenança sigui una realitat són els conductors dels "rickshows", uns 90 en tota la ciutat. Diuen que els estan multant excessivament per sortir-se de les seves rutes autoritzades i demanen que les sancions s'aturin fins que la nova ordenança no es posi en marxa. "Nosotros nos queremos diferenciar de los vehículos de movilidad personal porque esto es una bicilceta y ya hay regulaciones que establecen que no existe prohibición de circulación con bicicleta". Amb la classificació a la mà, ara s'obre un procés de participació per tal de recollir les inquietuds i necessitats tant del sector dels vehicles de mobilitat privada com els veïns i les empreses de lloguer.
La convivència de vehicles cada cop més diversos als carrers de Barcelona és cada cop més complicada. Als ja tradicionals conflictes entre els que caminen i els que van en bici, durant els darrers anys s’han afegit el Segway, el patí elèctric i, més recentment, els monocicles i els monopatins elèctrics. Tant vianants com ciclistes veuen envaïts els seus espais, mentre que els usuaris dels nous mitjans de desplaçament viuen en un buit normatiu pel que fa a la regulació de la seva circulació. Si a aquesta situació hi sumem la massificació de turistes a l’estiu, el còctel per als problemes de convivència està servit.
Per aquest motiu, l’Ajuntament està intentant accelerar la redacció d’una nova normativa que n’unifiqui les existents i inclogui aquests nous vehicles a l’ordenança de circulació. La regidora de Mobilitat, Mercedes Vidal, creu que s’haurà de mantenir una mica de flexibilitat perquè els districtes puguin decidir si volen restringir més o menys l’ús d’aquest tipus de vehicles, ja que l’impacte en cadascun és molt diferent. Els districtes de Ciutat Vella, Sant Martí, Gràcia i l’Eixample són els que pateixen més aquesta saturació de gent amb ginys elèctrics circulant per tot arreu.
Classificació dels nous vehicles en tres grups
Segons la classificació que ha elaborat el consistori, els vehicles de mobilitat personal es divideixen en tres grans grups: A, B i C. L’A correspon als monocicles que no agafen gaire velocitat (màxim 20 km/h), fet pel qual no són gaire perillosos per als vianants. Dins del grup B trobem els Segway, més ràpids i perillosos (fins a 30 km/h) ja que poden ocasionar accidents. Per últim, el grup C engloba els cicles de més de dues rodes amb un ús no lucratiu, regulats de manera similar a les bicicletes (C2), els tricicles o “trickshows” que transporten turistes (C1) i, finalment, aquells vehicles adaptats per transportar-hi mercaderies (C0). Tots els vehicles d’aquest grup pesen fins a 300 kg i poden arribar fins als 45 km/h.
A partir d’aquesta classificació tècnica, els equips municipals, juntament amb els veïns i tots els sectors implicats, treballaran per establir uns àmbits de circulació pels quals garantir la convivència i fomentar una mobilitat sostenible i segura.