La caiguda de viatges al metro ja es va començar a detectar a principis del 2016, quan es produïen les primeres vagues de l'any dels treballadors de TMB coincidint amb el Mobile World Congress. El conflicte es va allargar i les aturades es van repetir al llarg dels mesos següents. Per l'Àrea Metropolitana de Barcelona aquest és el motiu de la disminució de validacions. "Durant el 2016 es van fer més de 381 milions validacions al metro, xifra que representa un baixada de gairebé un 1 %. En nombres absoluts això vol dir tres milions i mig menys de viatges." "A l'extrem oposat d'aquestes dades hi ha l'autobús, que continua guanyant adeptes. Durant el 2016 es van registrar vuit milions de validacions més que l'any anterior, un increment del 4,3 %." JOAN MARIA BIGAS, director de Mobilitat i Transports de l'AMB "A Barcelona les línies de bus s'han fet més eficients i això, afegit als viatges perduts pel metro, fa que hi hagi un saldo positiu." Una altra tendència que es manté a l'alça és l'ús dels títols socials. Un de cada quatre bitllets que es compren són d'aquest tipus, com la T-12 o la T-Jove, que pugen un 20 i un 14 % respectivament.

La caiguda de viatges al metro ja es va començar a detectar a principis del 2016, quan es van produir les primeres vagues de l’any dels treballadors de TMB. El descens de validacions durant el primer trimestre al suburbà va ser del 2,5 %. Amb l’any conclòs, les xifres de l’Àrea Metropolitana de Barcelona han situat aquest decrement en el 0,9 %. En nombres absoluts això vol dir 3,5 milions menys. Respecte del total d’usos, 381,49 milions de validacions, es tracta d’una baixada del 0,9 %.

En canvi, el bus ha registrat un comportament diferent. Durant el 2016 es van registrar 8,1 milions de validacions més que l’any anterior, un increment del 4,3 %. Per Joan Maria Bigas, director de Mobilitat i Transports de l’AMB, a Barcelona “les línies de bus s’han fet més eficients” i això, afegit als viatges perduts del metro, fa que hi hagi un saldo positiu.

Nou rècord històric de l’ús del transport públic

El sistema de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) ha tancat el 2016 amb xifres de rècord, 955,2 milions de viatges, un 1,7 % més que l’any anterior. El metro és l’únic que registra un descens però continua encapçalant la llista de mitjans de transport més utilitzats. El segueix l’autobús de TMB amb 195,9 milions de validacions  i la tercera posició l’ocupa Rodalies de Renfe, amb 108,2 milions de viatges i un 1,6 % de creixement. Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) va obtenir 81,4 milions de viatges, un 2,2% més. El tramvia se situa a la cua amb 26,8 milions d’usos però enguany ha estat el sector que més ha incrementat amb un repunt del 5,5 % respecte de 2015.