El director tècnic de la Fundació RACC, Lluís Puerto, ha afirmat que en els darrers 15 anys s’han reduït les morts en accident de trànsit en un 70%. “Hem millorat molt”, però també adverteix que des de fa tres anys “estem estancats” i es mantenen algunes xifres de sinistralitat preocupants que exigeixen mesures concretes. Per exemple, el RACC calcula que circulant en moto o ciclomotor encara hi ha un 166 % més de risc d’accident que anant en cotxe. També els joves i les persones grans tenen un risc un 50 % superior a la resta de la població conductora.

Una de les mesures destacades és la que permetria als joves de 17 anys conduir des d’un any abans d’obtenir el carnet de l’autoescola que tenen la resta de conductors. Un sistema que ja és vigent a països com Estats Units, Alemanya, Àustria, Finlàndia, Suïssa o Holanda.El RACC planteja tres fases: una primera en què haurien de conduir “amb el tutor legal o un adult autoritzat” i amb restriccions com taxa d’alcoholèmia zero, no conduir de nit i fer-ho sense anar acompanyat d’altres joves; una segona, ja sense acompanyant però mantenint les limitacions anteriors; i una tercera, encara amb taxa d’alcoholèmia zero durant els primers dos anys posteriors a l’obtenció del carnet.

L’entitat vol fer arribar 20 propostes al govern de la Generalitat i la Direcció General de Trànsit per reduir els accidents en un 50 % el 2020. Són mesures inspirades en les circumstàncies específiques que incideixen en el risc d’accidents, com la velocitat, les distraccions, el consum d’alcohol i drogues, l’estat dels vehicles o el manteniment de les infraestructures.