Com s’incentiva l’ús del transport públic

Prioritzar el transport públic envers del privat és l’estratègia de l’Ajuntament per fer front a la contaminació atmosfèrica. Per això, en cas que es declari un episodi de pol·lució, aquest primer trimestre es repartirà la nova targeta T-Episodi ambiental. El nou títol inclou un viatge d’anada i un altre de tornada i costa 1,80 €, equivalent al cost per trajecte d’una T-10. A partir del segon trimestre TMB reforçarà el servei de metro si ens trobem en una situació de contaminació alta. El bus interurbà, el tramvia, els FGC i Rodalies de Renfe ho farien a partir del quart trimestre.

En la mateixa línia de reforçar el transport públic, el tercer trimestre del 2017 es preveu implantar carrils bus-VAO a la B-23 per accedir a l’avinguda Diagonal, als dos accessos de la C-31 cap a la Gran Via (nord i sud) i a la C-16 cap als túnels de Vallvidrera. També es revisaran els protocols d’aquesta infraestructura ja vigent a la C-58 i l’entrada a la Meridiana.

El veto als vehicles més contaminants

A partir del segon trimestre, els vehicles més contaminants no podran accedir ni circular per Barcelona en cas d’episodi. La Guàrdia Urbana serà l’encarregada de fer-ne el control en funció de les etiquetes dels cotxes que en determinen els nivells de contaminació. D’entrada, els que no tinguin distintiu tindran el pas restringit ja que són els que emeten més gasos contaminants. Els sistemes de detecció i sanció que desenvoluparà el Servei Català de Trànsit a les rondes entraran en funcionament el quart trimestre.

L’altra mesura que afecta de ple el vehicle privat en cas d’episodi ambiental és l’aparcament regulat en calçada (àrees blava i verda). A partir del segon trimestre de l’any entrarà en vigor l’encariment de les tarifes per a tots els vehicles excepte els elèctrics i els híbrids. La prohibició de l’estacionament per als més contaminants s’aplicarà a partir del tercer trimestre. Les dues mesures estan pensades per a cotxes no residents.

Mesures estructurals: impulsar vehicles més nets

Deixant de banda el protocol en cas d’episodi, aquest any també s’aplicaran mesures de caràcter estructural com els incentius per donar de baixa els cotxes més contaminants a canvi d’abonaments de transport públic (3r trimestre) o la millora de la fiscalitat dels vehicles més nets (4t trimestre).