La Comissió ha presentat el mapa de la xarxa transeuropea de transports que haurà de ser una realitat el 2030. Dins aquesta xarxa hi ha 10 corredors prioritaris que rebran més de 30 milions d'euros de finançament europeu perquè estiguin a punt el 2020. Dos d'aquests corredors ferroviaris uniran la península Ibèrica amb la resta d'Europa: l'atlàntic surt de Portugal per Extremadura i també per Castella, en dos ramals que conflueixen a Valladolid i connecten amb França per Irun. L'altre és el corredor mediterrani, tan prioritari com l'anterior, i que també té dos ramals: un connecta Sevilla i Algesires amb Madrid i Saragossa, per unir-se a Tarragona amb el traçat costaner, que no passa per Màlaga sinó per Antequera, Granada, Almeria, Múrcia i el País Valencià. L'opció descartada -o relegada a la xarxa secundària, que es podria completar fins al 2050- és el pas a França a través del Pirineu aragonès. SIM KALLAS, comissari europeu de Transports "En las zonas montañosas, los túneles plantean enormes problemas de seguridad preocupaciones en materia medioambiental... Nosotros creemos que el proyecto de 2030 tiene que ser realista también y pensamos que el túnel de los Pirineos no es una idea muy realista." Per tant, totes les mercaderies del sud i l'est d'Espanya s'exportaran a Europa, passant per Barcelona. CRISTÓBAL MILLÁN, cap d'unitat adjunt de la Xarxa Transeuropea de Transport "Hem apostat per aquest perquè ja hi ha cosa feta..." El reglament europeu també promou la connexió del corredor ferroviari de mercaderies amb el port i l'aeroport de Barcelona. Les obres de totes aquestes infraestructures podran rebre un finançament de fins al 20% per part de la Unió Europea, que també pagarà fins a la meitat del cost dels estudis previs. Però el gruix del pressupost, que segons el Ministeri de Foment s'enfila fins als 50.000 milions d'euros, l'haurà d'assumir precisament l'Estat, que serà qui marqui el ritme de les inversions i la concreció de tots aquests projectes.