La d'aquest dilluns ha estat només la primera de les mobilitzacions que la Plataforma d'Afectats per la Superilla del Poblenou pensa emprendre per fer canviar de parer el govern municipal. La Plataforma, a més, ha fet arribar les queixes al consistori amb un document en què demanen posar fi a la prova pilot per passar a debatre, diuen, mesures urbanístiques de millora del barri. El col·lectiu, que ha rebut el suport del Grup Municipal de CiU, també reclama una entrevista amb l'alcaldessa, Ada Colau. JORDI CAMPINS, portaveu de la Pataforma d'Afectats per la Superilla del Poblenou "Demanem eliminar els bucles circulatoris i es restitueixi el trànsit lineal, tot el carrer en el mateix sentit." I també volen que comencin les obres de la plaça Dolors Piera que ha d'anar en aquest solar de 9.500 metres quadrats al mig de la superilla i amb accés des de quatre crüilles. Les obres, previstes per d'aquí a dos anys, s'han avançat a finals del 2017 però volen que sigui immediates. Amb tot, la intenció és reobrir el diàleg per buscar una solució que els satisfaci. El govern municipal ja els ha respost. JANET SANZ, tinenta d'alcalde d'Ecologia Urbanisme i Mobilitat "Continuarem treballant en el que és el nostre objectiu i en el que creiem que el projecte i el programa de les superilles s'inscriu, que és fer una ciutat més pacificada, saludable..." El fet és que també hi ha veïns que es mostren satisfets amb el projecte. GENÍS BARRERA, Col·lectiu Superilla Poblenou "El model que hi ha ara està bé. El model dels bucles no creiem que sigui un problema." Afegeix que la superilla aconsegueix l'objectiu de tenir més espai per a les persones, menys soroll i també menys contaminació. De moment, els que s'hi mostren contraris han tornat a convocar un tall de trànsit aquest dijous, i la setmana que ve, repetiran el mateix esquema.

La protesta, convocada per la Plataforma d’Afectats de la Superilla, ha sorprès els conductors que circulaven de bon matí per la superilla i s’han trobat amb el tall de trànsit a la intersecció entre el carrer de Tànger i el carrer de la Llacuna. El tall i la protesta han acabat cap a les 8 h, a la cantonada entre el carrer de Tànger amb el de Roc Boronat. Després els manifestants han marxat cap a la plaça de Sant Jaume per lliurar a l’Ajuntament un document amb les seves reclamacions.

El portaveu de la plataforma, Jordi Campins, ha lamentat que després de quatre mesos de “converses amb l’Ajuntament i els grups municipals no s’ha assolit cap de les nostres reclamacions fonamentals”. La principal demanda és la de recuperar la circulació rectilínia, sense els girs característics de la superilla. Campins, però, recorda que també reclamen “mesures urbanístiques per a un tros de barri que ha estat sempre bastant abandonat”. Per exemple, demanen que “s’implanti la trama Cerdà” i donar ús a la plaça de Dolors Piera, que “està al centre de la superilla i està abandonada des de fa molts anys”.

El portaveu de la plataforma argumenta que els canvis en la mobilitat que ha introduït la superilla no han servit per millorar el medi ambient, ja que simplement “s’ha desplaçat la circulació al perímetre, on ara hi ha més congestió i, per tant, més contaminació”. A més, Campins assegura que els comerços i empreses han vist com perdien volum de negoci i, fins i tot, “hi ha alguna que ha tancat i ha marxat per les dificultats d’accés”. La Plataforma d’Afectats per la Superilla del Poblenou prepara una altra protesta per dijous que ve. En aquest cas, serà al vespre, a partir de les 19 h.

De moment, des del govern municipal han reconegut que la seva intenció és ser flexibles malgrat que, segons ha dit la tinenta d’alcalde d’Ecologia Urbanisme i Mobilitat, Janet Sanz, “continuarem treballant en el que és el nostre objectiu i en el que creiem que el projecte i el programa de les superilles s’inscriu, que és fer una ciutat més pacificada, saludable.”

De fet, el posicionament de la Plataforma d’Afectats per la Superilla del Poblenou no és compartit per tothom. Des del Col·lectiu Superilla Poblenou, Genís Barrera es mostra a favor del model de bucles circulatoris. Nega que sigui un problema i apunta que, “si als carrers perifèrics hi ha una mica més de congestió, és per la pacificació del carrer de Pere IV i no pas per la superilla“. Barrera afegeix que la superilla aconsegueix l’objectiu de tenir més espai per a les persones, menys soroll i també menys contaminació. Creu, de fet, que no s’hi ha de fer cap canvi i que només aporta avantatges.