“En els nostres pitjors malsons no ens podíem imaginar que ens podia passar una tragèdia com aquesta dins del nostre grup.” Amb aquestes paraules ha començat la roda de premsa des de l’aeroport internacional de Colònia-Bonn Carsten Spohr, el màxim responsable de Lufthansa. El director executiu de la companyia, que l’any vinent celebrarà 60 anys, ha confessat que “no sabem què va portar el copilot a conduir d’aquesta manera tan terrible” cap a un “descens mortal als Alps” i ha destacat que és un dels pitjors esdeveniments de la història de Lufthansa, que, ha dit, té uns estàndards molt alts de qualitat: “Confiem en els nostres pilots, sens dubte són els millors pilots del món.”

Permís per sortir de la cabina

Els procediments de Lufthansa i Germanwings regulen que els dos comandaments poden abandonar breument la cabina per motius fisiològics, però només quan tenen “menys feina”. Per això, ha dit Spohr, el capità va esperar fins que l’aparell estava en fase de creuer a una altura d’uns 30.000 peus per sortir. Sobre la possibilitat d’incloure una nova normativa que impedeixi deixar la cabina a les mans d’una sola persona -un procediment que ja s’aplica en indrets com els Estats Units- el màxim responsable del grup alemany ha dit que col·laboraran amb els experts i el Govern per “afinar els nostres procediments” però, de moment “no treurem conclusions”.

Spohr ha detallat que la tripulació no pot emetre un senyal d’alarma ja que “només es pot enviar des de la cabina de pilotatge, es necessita una llicència i els legisladors només ho autoritzen als pilots qualificats”. També ha dit que segons la normativa els pilots tenen l’obligació d’informar “sobre qualsevol cosa que els cridi l’atenció”.

Lubitz: formació interrompuda

Andreas Lubitz, copilot del vol 4U9525 i responsable del sinistre als Alps francesos, va iniciar la formació el 2008 i la va interrompre un any després “durant uns mesos”. Així ho ha explicat Spohr, que no ha volgut donar detalls sobre el truncament però, ha afegit, és molt habitual en el camp de l’aviació. En el cas d’Alemanya una aturada com aquesta es permet per motius mèdics però després, ha destacat, es tornen a comprovar les aptituds dels candidats. Lubitz va passar per l’escola de formació de Bremen (Alemanya) i Phoenix (els Estats Units), després va treballar com a auxiliar de vol i el 2013 va iniciar les tasques com a copilot i, segons Sphor, “estava preparat per volar”.

La prioritat: ajudar les famílies

Els màxims reponsables de Lufthansa i Germanwings van ser aquest dimecres a Düsseldorf i Barcelona per informar les famílies dels passatgers de l’Airbus i donar-los suport financer. “Els familiars de les víctimes són les persones més importants en aquest moment”, ha afirmat Spohr, i ha dit que tenen la informació abans que els mitjans per evitar que s’assabentin de les novetats a través de la premsa.