Eliminar el límit de 80 quilòmetres per hora i apostar per la velocitat variable. És la recomanació que fa el Departament de Territori i Sostenibilitat. Des de la conselleria s'aposta per ampliar el límit de velocitat en moments de molta fluïdesa de trànsit per millorar la seguretat de la circulació. L'encarregat de fixar aquest nou límit serà el Servei Català de Trànsit, que haurà de tenir en compte els criteris mediambientals de la conselleria de Sostenibilitat a l'hora d'establir la nova velocitat màxima. Una velocitat màxima que serà variable i que s'haurà de fixar en funció de tres criteris: la congestió de la via, les condicions meteorològiques i els focus addicionals de contaminació que es poden produir excepcionalment entre 15 i 20 dies l'any. S'entenen com a focus addicionals de contaminació els dies amb condicions anticiclòniques en què la manca de vent i pluja afavoreixen la concentració de partícules contaminants. El Departament de Territori i Sostenibilitat reconeix l'eficàcia del sistema de la velocitat variable i per això en recomana la seva aplicació. La conselleria també ha explicat que l'eliminació del límit dels 80 km per hora suposarà un augment de l'1% de la contaminació. Una contaminació que reduiran amb l'aplicació d'altres mesures complementàries. És per això que el Departament ha acordat elaborar en els propers sis mesos un nou pla per a la millora de la qualitat de l'aire. Un nou pla que no té res a veure amb l'eliminació del límit dels 80 km/h, ja que aquesta mesura ja es preveia a l'actual pla. L'última paraula la tenen ara el Departament d'Interior i el Servei Català de Trànsit, que dilluns concretaran com i quan es desenvolupa aquesta decisió.