Segons l’expedient municipal van ser diverses les causes que van desencadenar en l’accident del tramvia. Inicialment, el vehicle es va veure afectat pel terra moll, que havia provocat un vessament d’aigües residuals que tenia com a origen un clavegueró situat a la plaça del Doctor Andreu, i sobre el qual els serveis tècnics ja hi havien estat treballant. Aquesta circumstància va fer que la unitat número 7 del Tramvia Blau, que ja havia realitzat més d’un cop aquell matí el mateix recorregut, perdés adherència, i que la conseqüència immediata fos un increment de la velocitat.

És en aquell moment quan els conductors actuen, i, segons s’apunta, les maniobres que duen a terme per tal de recuperar el control i evitar danys entre els usuaris resulten “contraproduents”. D’una banda, s’activa el sistema d'”home mort”, previst només en aquells casos en què la persona que comanda el vehicle es veu impossibilitat d’exercir les seves funcions; i de l’altra, es desconnecta la clau de control de la cabina, de manera que ja ningú no va poder governar manualment l’aparell. L’expedient també constata que ni el conductor ni el seu ajudant en cap cas no van utilitzar, al llarg dels més de 80 segons que el tramvia baixa a una velocitat superior a l’adequada, un dels sistemes que permet al tramvia recuperar l’adherència mitjançant el llançament de sorra per on passa el vehicle.

Tot i això, el gerent de l’Àrea de Prevenció, Seguretat i Mobilitat de l’Ajuntament, Joan Delort, sosté que no hi va haver “negligència”. Ha afegit, però, que no li correspon a ell sinó a TMB determinar-ho. L’informe que ha desgranat Delort en roda de premsa assenyala, de fet, que “l’actuació decidida del conductor i l’auxiliar” va evitar danys personals més elevats. En total van ser 15 les persones que en van resultar ferides, totes elles passatgers, però tan sols dues van ser ateses de gravetat, per bé que ja han estat donades d’alta.

Els responsables de l’expedients inclouen tota una sèrie de recomanacions a tenir en compte d’ara endavant són, entre d’altres, la intensificació de les “accions formatives” als conductors del tramvia, atenent sobretot els procediments que s’han de seguir en cas de produir-se alguna incidència. També es proposa incorporar un avís visual o acústic que informi quan les rodes queden bloquejades, així com un comandament manual més visible d’activació de les sorreres. A més, es recomana que totes les unitats del Tramvia Blau disposin dels mateixos sistemes i dispositius de seguretat.