
(ACN) Un informe de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) avisa que la liberalització del sector dels VTC pot “comprometre greument” la mobilitat a Barcelona. L’estudi tècnic, encarregat per Élite Taxi arran de les converses amb l’IMET i l’AMB, alerta que “l’entrada massiva” de més operadors de transport com els VTC posa en risc les zones 30 km/h, la infraestructura de carrils bici i la gestió de la càrrega i descàrrega. “Qualsevol ampliació d’oferta de transport ha d’incloure criteris d’interès general, prioritzant la funcionalitat, la seguretat, l’eficiència i l’encaix amb l’ecosistema urbà. La liberalització de serveis com els VTC és incompatible amb els objectius que persegueixen l’AMB i l’Ajuntament”, recalca l’informe.
L’estudi tècnic —signat per l’enginyer director del Departament de Resistència de Materials i Estructures en l’Enginyeria de la UPC, Joan Velázquez— indaga sobre els límits de la mobilitat urbana, que considera incompatible amb propostes de liberalització massiva del transport de viatgers amb vehicles de fins a nou places. “Qualsevol ampliació incontrolada del nombre de vehicles amb ànim de lucre com els VTC posaria en risc els equilibris ja fràgils del model urbà vigent”, insisteix el document, que apunta a altres problemàtiques amb els carrils bici, “al límit de la seva capacitat funcional i de convivència modal”. L’estudi posa d’exemple l’inici del carrer d’Aragó o la plaça de Llevant, en la intersecció de la rambla de Prim amb l’avinguda Diagonal.
“Risc real de saturació”
En paral·lel, l’informe de la UPC també assenyala les actuals dificultats en la gestió de la càrrega i descàrrega en contextos de mobilitat complexa. “Afegir milers de nous vehicles amb finalitats comercials i de transport de passatgers, com proposen algunes empreses de VTC, comportarà un risc real de saturació en zones d’alta densitat residencial o comercial”, recalca el document, de 22 pàgines. “Aquests vehicles, que solen operar de forma intensiva i sense punts d’estacionament assignats, ocuparien espais ja altament tensionats, en conflicte directe amb les necessitats logístiques, el transport públic i el servei de taxi”, posa sobre la taula l’informe tècnic de Velázquez, que localitza punts crítics a la cruïlla de Calàbria amb París o de Sardenya amb València.
Incompatible amb les zones 30 km/h
D’altra banda, la liberalització del sector dels VTC també influiria sobre el projecte i la viabilitat de les zones 30 km/h, que ja superen el 68 % de la xarxa viària de la capital catalana. “L’entrada massiva de vehicles VTC, funcionant amb lògiques de captació permanent i sense planificació territorial, és incompatible amb l’objectiu estructural de fer de Barcelona una ciutat 30 real i operativa”, comenta l’informe tècnic de la UPC. “A diferència del taxi, que funciona amb un nombre limitat de llicències, calendaris de descans i tarifes regulades, els VTC operats per plataformes digitals no tenen actualment un encaix funcional dins d’un model basat en la contenció del trànsit i la racionalització de l’espai públic”, rubrica el document.
