Tot comença fa poc més d'un any. En plena crisi econòmica, AENA considera el salari dels controladors massa alt i el dóna a conèixer: 350.000 euros anuals de mitjana. L'ens aeoportuari anuncia la reorganització de la feina dels controladors. A partir d'aquí, les diferències entre el govern espanyol i els sindicats del sector es van fer evidents. Enmig d'acusacions de vagues encobertes, a principis d'any s'iniciaven les negociacions del segon conveni colectiu, que havia de substituir el de 1999. Durant tot aquest temps, una de les principals demandes dels controladors ha estat que es respecti el temps de descans entre jornada i jornada laboral per la responsablitat que suposa la seva feina. Entre les ofertes del govern: un sou de 200.000 euros l'any fins el 2013. Però les converses van durar poc. JOSÉ BLANCO, ministre de Foment "Reduciríamos el déficit y aún así continuarian cobrando tres veces y medio más que un médico de la Paz y 2,5 veces más que este ministro que les habla." Amb les negociacions estancades, el govern va iniciar l'aprovació de diversos reials decrets. Entre els quals, el que retornava a AENA la capacitat de gestió del trànsit aeri o el que acabava amb la possibilitat dels controladors de jubilar-se als 52 anys amb el 100% de la pensió. Una sèrie de decrets que els sindicats no veien amb bons ulls, per considerar que vulneraven el seu conveni i que van portar a una amenaça de vaga el mes d'agost. Finalment, però es va anul·lar i les negociacions es van reempendre. Caldrà veure què passa a partir d'ara.