Sovint se senten comentaris de conductors, motoristes i vianants enfadats amb les bicicletes. Hi ha debat sobre si han de circular per les voreres, si poden anar per la calçada i si cal construir tants carrils bici. Aquests conflictes són ben normals i no són exclusius de Barcelona. A Copenhaguen, per exemple, ara hi ha més bicicletes que cotxes (265.700 bicis per 252.600 cotxes). Capgirar la tendència ha estat un procés llarg i que ha comportat problemes. “No es refà una ciutat sense que la gent discuteixi o es baralli sobre el que s’ha de fer, però avui veiem que la gran majoria dels ciutadans, en realitat, pensen que ha estat positiu perquè tenen un aire més net”, assegura el tinent d’alcalde de Medi Ambient de Copenhaguen, Morten Kabell.

Qualsevol ciutat que vulgui incrementar els ciclistes en detriment dels vehicles de motor es pot emmirallar en la capital danesa. L’estratègia, des de fa dècades, ha estat invertir en infraestructura ciclista. Segons Kabell, és la més barata i alhora la que més beneficis reporta. El funcionament és el següent: s’han dividit els carrers en tres espais, un per a vianants, un altre per als ciclistes i el dels vehicles. No hi ha carrils bici bidireccionals, sinó que les bicis circulen en carrils segregats però seguint el sentit de circulació de les calçades. De visita a Barcelona, Morten Kabell fa una recomanació: “Només pintar les carreteres pot ser una solució temporal, però no crec que funcioni a la llarga, s’han de refer els carrers.”

Reduir emissions

La contaminació és el malson de les grans ciutats europees i els polítics al capdavant dels diferents governs busquen maneres de reduir-la. De fet, a tot Europa la contaminació atmosfèrica causa mig milió de morts prematures cada any, de les quals 3.500 són a l’àrea metropolitana de Barcelona. Utilitzar la bicicleta en els trajectes de cada dia és, segons el tinent d’alcalde de Medi Ambient de Copenhaguen, una solució eficaç, sobretot si es combina amb una xarxa de transports públics. Kabell es mostra orgullós de la feina que han fet a la seva ciutat però afegeix que tothom ho pot fer: “Els ciutadans de Copenhaguen no som diferents, qualsevol ciutat ho pot fer, el més important és començar.”