Passejar vora el mar amb vehicles elèctrics és una activitat que s'ha anat fent popular en els últims anys, tant que ha arribat a dificultar la convivència amb els vianants. Per això, l'Ajuntament ha decidit posar-hi fre. A falta d'una normativa, el consistori prohibirà aquest estiu al passeig Marítim l'ús dels segways i vigilar de prop els patints, molts dels quals circulen sense estar homologats. Això afectarà de ple l'activitat de molts turistes i especialment les empreses de lloguer d'aquests vehicles. FREDERIC TOMÁS, encarregat de FunOn2Wheels "Doncs ens afecta òbviament per la gent que lloga, els tours que fem i per tota la gent que s'ho vol passar bé al cap de setmana." // "Amb el temps han vist que això donava diners i han anat obrint més tendes, hi ha molts més patinets i l'estan liant doncs bastant." // "Jo crec que podrien agafar alguna mesura, com per exemple ficar limitador de velocitat." "Hi ha àrees especials, camins especials per a segways i per a bicicletes, crec que no hi ha cap problema." Molts ciutadans, però, agraeixen la prohibició, tot i que també n'hi ha que proposen altres solucions. "Molestan mucho, esto es un paseo para las personas, y no para bicicletas, motos, patinetes y patines, que busquen otro sitio." "Haurien de ficar un carril per les bicis, un pels d'estos i un altre per la gent que camina." Aquesta és una primera mesura provisional i d'urgència per regular la circulació d'aquest tipus de vehicles. En els pròxims mesos s'elaborarà una nova normativa per regular-ne l'ús a tota la ciutat. Per això l'Ajuntament manté converses amb totes les parts implicades i també amb els grups municipals. L'objectiu del govern municipal és evitar que aquests vehicles destorbin el pas dels vianants, alhora que es vol fomentar l'ús de la bicicleta i el transport públic.

L’objectiu del govern municipal és garantir que aquests mesos de més afluència turística es descongestiona la zona del front marítim, a Ciutat Vella, on actualment hi ha una forta presència d’aquest tipus de vehicles i, per tant, més ocupació de l’espai públic i més pressió sobre veïns i vianants.  Per fer-ho, s’estan modificant els permisos de circulació d’aquests patinets elèctrics d’autobalanceig, que ja no estaran autoritzats a circular per aquest passeig.

També s’ha previst augmentar els controls sobre els vehicles de mobilitat personal, com patinets, que no estiguin homologats, i fer una campanya informativa sobre les sancions que es poden imposar als usuaris d’aquests vehicles que no compleixin la normativa municipal.

En tots els casos, són mesures provisionals mentre no es consensua i aprovar una ordenació més àmplia d’aquests vehicles a tota la ciutat.

Els comerciants del sector no reben la prohibició amb bons ulls, i proposen que s’adoptin mesures diferents com la instal·lació de limitadors de velocitat als patinets.

Experiència pionera

A més llarg termini, l’Ajuntament ja ha engegat un procés de debat i consulta amb tots els agents implicats per començar a treballar en una proposta d’ordenació de la ciutat. Per ara, el govern municipal ja s’ha reunit amb tots els grups polítics municipals i les entitats vinculades al sector i han creat una taula de treball.

Entre les primeres taques, han elaborat una classificació dels VMP i cicles de més de dues rodes a partir de criteris com les dimensions, la velocitat, la capacitat que tenen, el radi de gir o la frenada. Aquest ha de ser el punt de partida per definir la futura normativa. Es tracta d’una experiència pionera que no té precedents.

Una de les primeres mesures que es van adoptar va ser limitar l’accés d’aquests vehicles a Ciutat Vella, segons ha explicat la regidora del districte, Gala Pin, a Twitter. Alguns usuaris, però, li recriminen que no s’està respectant la norma.