MARIA ASSUMPCIÓ VILÀ, síndica de greuges de Barcelona: "Nosaltres hem demanat bàsicament en aquest punt que hagin com a mínim 3 dies per poder fer al·legacions i per poder presentar la targeta, que la tenen, i demostrar que són aquelles persones les que poden gaudir d'aquella targeta. L'any 2014 hem tingut unes 70 queixes una mica en aquest sentit i els altres anys anteriors també n'havíem tingut." JOAQUIM FORN, primer tinent d'alcalde: "Estem a favor d'aquest tipus de sanció. És greu que una persona viatgi sense el títol de transport públic. No és una persona, és multiplicat per totes les persones que ho fan i això genera que el sistema deixi d'ingressar una quantitat important de milions d'euros important al cap de l'any. Jo crec que és un fet gravíssim i em sembla que pagar 100 euros, 50 euros en cas que es pagui immediatament no és una cosa exagerada".

La normativa estableix que viatjar sense bitllet està penalitzat amb una multa de 100 euros, 50 euros amb bonificació si es paga en el mateix moment i en efectiu. Una quantitat que la síndica de Barcelona, Maria Assumpció Vilà, considera desproporcionada, especialment per a aquells usuaris que utilitzen títols de tarifa social, és a dir, amb preus més reduïts. A més, la síndica també proposa que l’usuari disposi d’un període de tres dies per poder presentar la documentació necessària. Maria Assumpció Vilà justifica aquesta mesura especialment per als casos en els quals l’usuari s’ha oblidat la documentació que ha d’acompanyar els títols de transport amb una tarifa social o bé els que són fruit d’un error, especialment els que són culpa dels defectes en el funcionament de les màquines validadores del transport.

Creixen les queixes dels usuaris

La proposta de la síndica, que ha emès aquestes recomanacions en diferents informes i en una intervenció d’ofici, arriba després que en els últims tres anys hagin augmentat les queixes dels usuaris, coincidint també amb l’increment de les inspeccions i amb l’increment de la sanció a 100 €. Així, el 2012 es van supervisar 49 reclamacions, el 2013 van ser-ne 66 i a finals de novembre de 2014 ja n’eren 71. No és la primera vegada que la síndica proposa canvis en el sistema de multes del transport públic. De fet, el mes de juliol Maria Assumpció Vilà ja va apuntar en un informe les deficiències que havia detectat en els últims anys arran de l’increment de queixes dels usuaris.

De l’estudi de les queixes rebudes dels usuaris, la síndica també conclou que seria més efectiu el control del títols de transport a la barrera d’entrada, perquè s’impediria el frau i es podrien tractar els casos de multireincidència. Vilà també creu que, en revisar la normativa, també s’hi podrien incorporar mesures alternatives al pagament de les sancions, com ara treballs a favor de la comunitat o del sistema públic de transport, així com mesures específiques per als menors de 14 anys.

L’Ajuntament estudiarà reformular el cobrament de la multa

El primer tinent d’alcalde de l’Ajuntament i president de Transports Metropolitans de Barcelona, Joaquim Forn, ha considerat aquest dilluns que la multa de 100 euros que imposa la Generalitat per viatjar sense bitllet en el transport públic “no és una cosa exagerada”.

“Estic a favor de la sanció. És greu que una persona viatgi sense bitllet en el transport públic. No pot ser que uns paguin i altres no paguin”, ha afegit Forn en resposta a les preguntes dels mitjans sobre la proposta de la Síndica de Greuges de Barcelona, Maria Assumpció Vilà, de reduir l’import d’aquestes multes.

Respecte a una altra proposta de la sindica, la de reformular el cobrament de la multa perquè el viatger pugui acollir-se al pagament reduït que deixa la sanció en 50 euros si la pagues en el moment, Forn ha explicat que “s’està estudiant” per als casos de penalitzacions motivades per errors i oblits de la documentació que ha d’acompanyar els títols personalitzats i de tarifació social.