El govern podrà revocar el servei a Renfe totalment o  per línies i atorgar-lo a un altre operador ferroviari si la  companyia incompleix el nou contracte de servei públic 2013-15 per a la gestió de Rodalies i Regionals, que s’ha tancat aquest dilluns a  la reunió de l’Òrgan Mixt de Coordinació Generalitat-Renfe, presidit  per la ministra de Foment, Ana Pastor, i el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila.

Les mesures correctores que estableix el contracte inclouen, entre d’altres, penalitzacions per la supressió o el retard de trens (els imports de les quals variaran segons cada cas) i penalitzacions vinculades a la qualitat del servei (en aquest cas l’aportació econòmica serà de tres milions d’euros anuals si Renfe incompleix les condicions). Després de la reunió, Santi Vila ha insistit que “la Generalitat tindrà la clau de finançar els serveis, per la qual cosa, si hi ha quelcom que no funciona, es descomptaria de la factura”.

La millora del servei de Rodalies és una reivindicació històrica dels usuaris, que fa anys que suporten retards i supressions de trens a tota la geografia catalana. Tant és així que el novembre de 2012 la Generalitat va obrir 125 expedients sancionadors a l’operador ferroviari en considerar infraccions greus la supressió de 75 trens sense transport alternatiu i els retards en 478 circulacions (de més de 15 minuts en 188 casos)  entre el 15 de setembre i l’1 d’octubre de 2012.

La renovació del contracte per als propers dos anys preveu que Renfe inverteixi 165 milions d’euros que es destinaran a millorar el servei, renovar els trens (se substituiran 18 combois en Regionals i 17 en Rodalies), augmentar les freqüències i millorar la informació a l’usuari via telefònica, SMS, i també a través del web i les xarxes socials. El document també garanteix l’ús prioritari del català amb els viatgers. També es millorar la resposta en cas d’interrupció amb la  prestació d’un servei alternatiu per carretera quan es tardin més de 90 minuts a resoldre la incidència, i recull la devolució ràpida per als trajectes que superin els 15 minuts de retard, tant en Rodalies com en Regionals, quan la causa sigui imputable a l’explotació del servei.

Tot i que Territori ja ha posat condicions a Renfe, l’empresa encara té factures pendents amb l’administració catalana: als 165 milions compromesos aquest dilluns en inversions s’hi sumen uns 600 milions més en concepte de compensació per incompliments que no es van abonar quan corresponia. Tant la ministra de Foment, Ana Pastor, com el conseller de Territori, Santi Vila, han assegurat que els màxims beneficiaris de l’acord seran els usuaris de Rodalies. A Catalunya unes 400.000 persones utilitzen aquest servei cada dia.