El portaveu de la SNCF (Societe Nationale de Chemins de Fer) ha insistit a descartar problemes de cooperació entre les dues operadores com a motiu del retard. Al darrere hi podria haver la liberalització del trànsit a l’estat espanyol i un possible interès de l’operador francès a entrar-hi.
En els darrers mesos, diversos combois de l’AVE han passat per les instal·lacions tècniques que la SNCF té als afores de París per homologar el material perquè pugui circular per França. El mateix procés s’està fent amb els combois francesos. A banda de la connexió amb París, l’ample de via europeu ha de permetre connexions ferroviàries directes entre la capital catalana i ciutats com Montpeller, Tolosa, Lió i Marsella.
Una connexió posposada
La connexió sense transbord entre Barcelona i París en alta velocitat havia de començar a funcionar el 28 d’abril, tot i que s’ha anat posposant progressivament. L’explicació oficial és que cal solucionar uns problemes tècnics de compatibilitat dels trens francesos quan entren en territori català. L’incompliment del calendari establert pels governs espanyol i francès es deu que el sistema de seguretat dels combois de TGV francesos no permet anar a la velocitat desitjada en les proves d’homologació.