"Bona nit. No vull pagar..." Amb aquestes paraules de Josep Casadellà que han recorregut la xarxa es va iniciar la campanya contra el pagament dels peatges a Catalunya. Una acció que en pocs dies ha anat guanyant adeptes, encara que no tothom hi està d'acord. "Trobo que és una injustícia molt gran i més per tots els impostos que hem de pagar els catalans i a més una cosa que està totalment amortitzada que a sobre l'haguem de pagar..." "És hora que fem alguna cosa, la veritat és que sí, tot i que jo encara no ho fet, però m'ho estic plantejant." "Ho trobo malament, una falta de respecte als altres.. si és una cosa que s'ha de pagar... i no hi ha més." "No ho sé, suposo que hauríem de ser valents i tirar-ho endavant." En les tres últimes setmanes, segons Abertis, més de 1.000 conductors s'han sumat a la mobilització ciutadana, a més dels 2.500 que ho van fer en l'acció popular convocada el dia 1 de maig. La campanya protesta contra el pagament de vies amortitzades i contra el tracte fiscal discriminatori que reben els catalans. El mateix govern reconeix que Catalunya, amb 630 quilòmetres en total, és el territori de l'Estat amb més vies de peatge. De fet, són de pagament la metitat de les vies de gran capacitat, mentre que a la resta de l'Estat només ho són el 18%. Pel que fa les amortitzacions, és a dir, fins a quin punt les concessionàries han recuperat les inversions, les xifres no són clares. DANIEL ALBALATE, Departament de Política Econòmica de la UB "Les renegociacions dels anys, 90 en què es va allargar el termini també es va fer gràcies a acords amb les empreses privades primer per reduir el preu dels peatges d'algunes autopistes i, d'altra banda, per noves inversions, inversions que no sempre es feien en la mateixa autopista, per tant, és molt difícil saber-ho, perquè aquest és un sector poc transparent i amb les dades públiques que existeixen és molt difícil saber-ho." Contra els insubmisos, l'empresa pren nota de la matrícula i la marca del vehicle. En un principi recollia les dades per enviar un requeriment de pagament i tramitar una denúncia als Mossos d'Esquadra. L'augment de casos, però, que Abertis xifra en prop de 100 diaris, van fer que la concessionària demanés ajuda a l'Administració. La resposta no es va fer esperar. Dos dies després, el govern va emetre un comunicat en què anunciava sancions de fins a 100 euros per incompliment del codi de circulació. XAVIER ALMIRALL, cap de l'oficina del Pla de seguretat viària del SCT "La normativa diu que no es pot reprendre la marxa fins que no s'ha complert amb l'obligació que marca el senyal, per tant, aquest és un element que en el moment en què ens arribi alguna denúncia l'instructor haurà de valorar si està prou provat i és prou clar i prou identificat l'infractor." L'article en el qual s'empara el Servei Català de Trànsit, el 153, no especifica quina és l'acció que s'ha de dur a terme abans de reprendre la marxa, per això, hi ha diverses interpretacions. BLANCA GIFRE, advocada "Tenim l'obligació d'aturar-nos davant d'aquest senyal i donar compliment al que prescriu, que és peatge, és a dir, pagar-lo." LLUÍS GIBERT, advocat "Quina és la funció que t'estableix un senyal d'aturar-se en un peatge? No ho diu la llei. El codi de circulació no ho diu." De moment, no hi ha constància de multes tramitades. Paral·lelament, el govern ha convocat per al 14 maig una reunió del grup de treball sobre la reordenació del sistema de peatges. La possibilitat que algun dia s'acordi el rescat dels peatges catalans, però, sembla poc probable. DANIEL ALBALATE, Departament de Política Econòmica de la UB "Aquesta harmonització del sistema de pagament de les carreteres de l'Estat és molt més probable que es faci per la via que tothom pagui que no pas per la via de rescatar aquelles concessions que existeixen, per dos motius, primer perquè és molt car rescatar i, per l'altra part, perquè la Unió Europea promou el pagament per ús com a criteri per finançar les infraestructures." En espera d'un canvi, la protesta continua. La plataforma Prou Peatges i les entitats que li donen suport han convocat una nova acció col·lectiva el diumenge 20 de maig a les 12 del migdia i a les 6 de la tarda.

En poc més d’una setmana la protesta d’un ciutadà contra el desequilibri en el pagament de vies ràpides a l’Estat s’ha convertit en tot un moviment. La campanya “No vull pagar” protesta contra el desequilibri fiscal català i el pagament de vies que considera ja amortitzades, per això insta tots els catalans a no pagar quan s’aturin als peatges. Una acció que ja han seguit centenars de persones -100 al dia, segons Abertis-.