Més de 2000 ciutadans han posat a prova la nova L9 amb situacions similars a les que es trobarà la nova línia quan entri en funcionament. 700 d'aquests voluntaris han sortit des de la T1 de l'aerport del Prat i uns 1.400 han simulat una sortida massiva de congressistes des del recinte firal de Gran Via. Tot plegat per no deixar res a l'atzar per al dia de l'estrena. Els passatgers tenien un rols prèviament fixats. Uns havien de validar els títols de transport i d'altres comprar-lo a les màquines expenedores. Això sota l'atenta mirada dels tècnics de TMB. Després els viatgers han agafat el nou metro i s'han dividit entre els que anaven a l'aerorpot i els que anaven sentit Collblanc. La càmera fotogràfica ha estat indispensable per alguns i les primeres impressions no han pogut ser millors. Els serveis tècnics de TMB continuaran fent proves els propers dies per assegurar el bon funcionament per quan arribi la veritable prova de foc, l'estrena de la nova línia de metro el dia 12 de febrer.

Per escenificar l’enrenou que es genera en hora punta els dies laborables, s’han distribuït els participants en diferents estacions. Prop de 1.400 persones han sortit de les parades de l’inici de la línia a Barcelona i l’Hospitalet, mentre que la resta, uns 700, l’han agafat des del Prat. Durant el trajecte, els combois han estat plens de gom a gom i, finalment, la multitud ha baixat a l’estació Fira. Una estació que disposarà d’un llarg passadís per accedir directament al vestíbul de la Fira de Barcelona, però que només estarà obert quan un congrés decideixi contractar aquesta via directa.

Abans, però, tothom s’ha hagut d’acreditar per accedir a les instal·lacions, moment en què s’han generat cues de fins a tres quarts d’hora. Aquí els visitants han rebut instruccions dels rols que havien de seguir durant el simulacre. Uns han hagut de validar els títols de transport i els altres comprar-ne de nous i posteriorment s’han dividit entre els que viatjaven sentit aeroport i els que anaven cap a Collblanc.

A partir de llavors els voluntaris han tingut via lliure per visitar la nova línia fins a les 14 h, quan TMB ha recollit les valoracions per mirar si cal millorar alguns aspectes abans de la inauguració, el 12 de febrer. La prova d’aquest dissabte arriba després que un grup de bloguers i aficionats al tren van visitar el vestíbul i les andanes de l’estació Europa Fira de l’L9 dimarts passat. De fet, durant tota la setmana, els trens han circulat fins a l’aeroport sense passatgers fins a les proves d’aquest dissabte. Molts dels afortunats que hi han participat han publicat l’experiència via Twitter.

Trams pendents de l’L9 i l’L10

A banda del tram que va fins a l’aeroport i que ja està en funcionament a l’extrem Besòs, encara queda bona part de l’L9 per acabar, i sense data d’estrena. La part més avançada és la del ramal de l’L10 que va fins a la Zona Franca. En aquest punt ja s’han fet els túnels, s’hi ha instal·lat la via i únicament falta enllestir les estacions, les boques d’entrada i els ascensors. La Generalitat assegura que no pot assumir el cost de posar en marxa el branc de la Zona Franca, i demana al consistori que avanci els diners per fer-ho. Mentrestant, els veïns de la zona se senten oblidats i incomunicats.

D’altra banda, on hi ha més feina és entre les estacions de Zona Universitària i la Sagrera. De fet, encara s’ha d’acabar de perforar el tram comprés entre la plaça de Lesseps i Sarrià. Les obres estan paral·litzades però els entorns dels pous, oberts a Sant Pau i a la plaça de Sanllehy durant anys, ja s’estan reurbanitzant. Precisament, les obres d’aquest tram central són les que trigaran més perquè no hi ha una previsió i suposa una gran despesa.