Escolta aquesta notícia

El sistema ferroviari català és sinònim de desinversió i els usuaris ja estan farts de les conseqüències d’una xarxa de Renfe envellida i amb dèficits de connectivitat. Per primera vegada, però, hi ha un diagnòstic compartit que reconeix que el servei no està a l’altura i que cal posar-hi remei per revertir els greuges històrics del sistema.

El traspàs de Rodalies a la Generalitat, iniciat aquest 2025, obre un horitzó amb l’esperança que el servei millori progressivament. Segons la Generalitat, hi ha gairebé 200 actuacions en marxa a la xarxa ferroviària. Algunes són tan importants com el desdoblament de l’R3, els soterraments de Sant Feliu de Llobregat i Montcada o la nova línia directa entre Sants i l’aeroport del Prat.

Tot i així, els president del lobby ferroviari europeu, FERRMED, Joan Amorós, considera que amb el traspàs “la Generalitat ha de manar sobre Adif. Si no, acabarà sent l’ase dels cops si les coses no funcionen”. Amorós ha criticat que en 100 anys la xarxa ferroviària de l’àrea metropolitana no hagi crescut gens quan la població s’ha multiplicat per quatre. A més, ha lamentat que faltin estacions de manteniment, i que hi hagi un dèficit de vigilància i seguretat que es demostra “amb els grafits dels combois i els robatoris de cables”.

Renovació dels trens

El director del Centre d’Estudis del Transport, Joan Carles Salmeron, ha explicat que la societat civil ha d’exigir que les inversions iniciades no s’aturin perquè, si no, “tot seguirà igual”. S’ha mostrat optimista amb l’arribada dels trens nous, que permetran modernitzar la flota i augmentar la capacitat de passatgers, gràcies al fet que seran de dos pisos.

També ha apostat per una gestió local del servei, com és el cas d’Euskotren o el Ferrocarrils de Catalunya, que “són un exemple de bon funcionament” i per fer una planificació a 20 o 30 anys vista.

Xarxa radial

El director del Centre d’Innovació del Transport, Sergi Saurí, ha justificat l’augment d’incidències de la xarxa actualment per causa de les obres, tot i que ha assegurat: “Algunes es podrien evitar amb més coordinació”.

Saurí també ha explicat que moltes avaries tenen conseqüències greus perquè la xarxa de Rodalies és radial i molts trens no tenen alternatives de pas. Per això, els tres experts han coincidit que cal crear noves línies de circumval·lació que espongin el pas de trens pel centre de Barcelona.