“Això no és un tren, és el cinquè mitjà de transport”. Així descriu Andrés de León (CEO de Hyperloop TT) l’Hyperloop, una espècie de “tren” càpsula que funciona gràcies a camps electromagnètics i que, sense la fricció que generen els rails tradicionals, pot assolir velocitats de fins a 1.200 km/h. Segons De León, aquest mitjà de transport escurçaria tant els temps dels trajectes que convertiria països veïns en, pràcticament, barris.

De fet, amb una velocitat mitjana de 800 km/h, l’Hyperloop podria connectar Barcelona amb París en poc més d’una hora, en comptes de les més de sis hores que es necessiten ara per connectar la capital catalana i la francesa en tren. A més —argumenta el conseller delegat de l’empresa—, la infraestructura necessària per posar en marxa un Hyperloop és “relativament senzilla” perquè no calen ni vies ni catenàries, sinó tubs estancs al buit i un sistema d’imants per fer lliscar les càpsules.

Una maqueta de l’Hyperloop, al Mobile

Amb motiu del Mobile World Congress 2023, a Barcelona hi ha una maqueta de l’estructura exterior de l’Hyperloop. Al pavelló 6 del congrés, just davant de l’espai de la Mobile World Capital, l’empresa Hyperloop TT ha muntat alguns prototips de les càpsules que tindrà aquest mitjà de transport, a escala. Permeten fer-se una idea només de l’exterior de l’Hyperloop perquè la maqueta és buida per dins. Ara bé, ja se sap que algunes de les càpsules tindran un interior amb disseny 100 % barceloní.

Interior amb firma barcelonina

Estudiants de l’escola de disseny Elisava han proposat un model de butaques i d’organització dels interiors de l’Hyperloop que l’empresa vol traslladar a la realitat. De fet, tot i semblar un mitjà de transport sortit d’una pel·lícula de ciència-ficció, l’empresa calcula que el 2026 ja podria funcionar el primer exemplar d’Hyperloop a Itàlia: la intenció és que connecti Venècia i Pàdua.