Des d’aquest dijous, 1 d’abril, les furgonetes i camions lleugers més contaminants ja no poden circular per la zona de baixes emissions (ZBE Barcelona). Tot i això, el Gremi del Motor assegura que encara hi ha un volum de 5.000 furgonetes sense distintiu de la DGT i avisa que hi ha autònoms i petits empresaris que no poden renovar-les arran de la crisi econòmica generada pel coronavirus.

Per això, el secretari general del Gremi del Motor, Joan Blancafort, ha dit que la fi a la moratòria per a les furgonetes “agafa en un moment molt complicat” i ha recordat que “ara la prioritat per a molts és la supervivència del negoci”. Davant d’aquest fet, el sector demana ajudes i acompanyament per part de l’Administració.

Un 7 % de les furgonetes superen els 15 anys

Segons les dades oficials de l’Ajuntament, les furgonetes i els camions lleugers suposen un 12 % del total de trànsit que ha circulat per Barcelona des d’inicis del 2021. I d’aquest 12 %, el 7 % són vehicles comercials de més de 15 anys (i que, per tant, tenen prohibit entrar a la ZBE). Amb relació al total del parc circulant, les furgonetes sense etiqueta ambiental suposen un 0,88 % del trànsit.

El regidor d’Emergència Climàtica, Eloi Badia, celebra que el sector “hagi fet els deures” perquè l’any 2017 les furgonetes sense distintiu representaven el 3,5 % de tot el parc circulant. Pel que fa al padró de vehicles, a Barcelona hi ha censades 16.069 furgonetes sense etiqueta ambiental de la DGT (cosa que no implica que estiguin en circulació).