Actuen de forma organitzada per entrar allà on hi ha trens o metros estacionats, pintar amb esprais de colors dibuixos de grans dimensions als laterals i el frontal dels combois i marxar corrents. Quan els treballadors del metro els enxampen, reaccionen amb violència. En el darrer cas que han denunciat els Mossos d’Esquadra, el grup de cinc joves que el 12 i el 17 de març van entrar a l’estació i els tallers de la Sagrera va acabar ruixant amb un extintor un coordinador de Seguretat que els va sorprendre “in fraganti”. Buidar-li a sobre tot el contingut de l’extintor va ser l’única manera que se’ls va acudir per evitar que pogués aturar-los i fugir.

En aquest cas, els vàndals van entrar a l’estació de la Sagrera de les línies 9 i 10 del metro i, cinc dies després, al taller annex de la Línia 1. En total, van arribar a pintar fins a cinc vagons de dos combois diferents. Els danys produïts estan valorats en més de 4.000 euros. Al llarg de l’any passat, la despesa ocasionada per la neteja exterior i interior així com la reposició d’elements en trens va superar els 580.000 euros.

Activitat internacional

El grup de grafiters denunciat pels fets del març a la Sagrera són cinc joves d’entre 20 i 25 anys. Quatre viuen a Barcelona o l’àrea metropolitana, però un és de Lisboa. Els Mossos d’Esquadra saben que el grup va visitar la capital portuguesa setmanes abans per fer-hi accions similars. Per identificar el jove portuguès, els Mossos van col·laborar amb la Policia de Segurança Publica de Portugal. La cooperació entre policies europees és cada cop més important per fer front a aquest fenomen, perquè s’ha comprovat que la mobilitat internacional d’aquests grafiters és molt habitual: els agrada pintar els trens i les estacions dels països que visiten.

A Barcelona, l’Àrea de Seguretat del Transport Metropolità (ASTMET) dels Mossos d’Esquadra encara té 28 casos més oberts, en què segueix investigant per determinar els autors de les bretolades contra els combois del metro o els trens metropolitans. Les actuacions deixen inutilitzats els vagons, la qual cosa d’entrada obliga l’empresa operadora a substituir-los per d’altres. Això sovint causa retards en el funcionament de la xarxa i, per tant, molèsties als usuaris.