TMB admet que el vandalisme i l’agressivitat dels grafiters del metro és un problema diari que afecta al servei del metro. TMB assegura que al 2017 han comptabilitzats 531 incidents vandàlics amb grafiters. Això vol dir que s’han pintat 1.300 vagons en un any, una problemàtica que el responsable de Seguretat i Protecció Civil del Metro, Ricardo Ortega, admet que va a l’alça. Denuncia que els grafiters són cada cop més agressius i no dubten a agredir físicament i verbalment els treballadors del metro quan els enxampen “in fraganti”. Segons TMB, hi ha un miler de grafiters a l’àrea metropolitana que fan pintades al metro. Actuen en grups d’entre 10 i 15 persones i es mouen “per adrenalina”, fixant-se proves sobre com i quan abordar els trens per estampar-hi les seves firmes. Les accions les graven i després les pengen a les xarxes socials, en molts casos privades.

TMB assegura que les actuacions de grafiters al metro es produeixen des de 2004, però que han anat a l’alça a partir de 2012, arribant a un màxim l’any 2015 quan van registrar 852 incidents vandàlics relacionats amb grafiters. Els responsables del metro asseguren que entre 2015 i 2016 van reduir-se pel reforç de la vigilància i la seguretat, i ara tornen a enfilar-se.

TMB ha confirmat que en els últims mesos els grafiters aturen els trens en marxa per pintar-los, fins i tot amb passatgers a dins. TMB va comptabilitzar 69 incidents vandàlics amb grafiters només el mes de desembre passat, dels quals 23 van ser amb trens en servei o a punt d’entrar en servei. En aquest sentit, un dels punts crítics són les estacions d’origen i sortida, on els trens passen la nit, com la de la Pau. Alguns grups de grafiters s’hi colen i hi dormen per poder pintar el primer tren que surt. Ortega ha denunciat que per accedir a aquestes zones restringides es mouen de parada en parada, circulant per les vies o els conductes de ventilació i amagant-se per enxampar per sorpresa els trens. Denuncia, a més, que han patit furts de plànols i claus de seguretat del metro per accedir al suburbà, i que freqüentment es trenquen accessos d’emergència o de ventilació per entrar al metro. Segons Ortega, aquests grafiters s’exposen a situacions de risc importants d’electrocució o de caiguda, ja que es mouen per zones amb desnivells o d’alta seguretat.

Agressions amb pals i barres als vigilants de seguretat

TMB ha explicat que son diàries les agressions que pateixen els treballadors del metro, ja siguin personal de neteja o de seguretat. betevé ha pogut parlar amb vigilants de seguretat del suburbà que han confirmat que cada dia fan tasques de vigilància per evitar l’entrada de grafiters al metro. Han explicat que el col·lectiu actua de forma coordinada, amb tasques especialitzades de vigilància i pintura; i que responen amb violència quan els enxampen “in fraganti”, agredint-los amb pistoles Taser, pedres i barres de ferro. Vigilants de seguretat també han denunciat agressions amb pots de pintura o amb gas pebre.

La investigació es complica si no se’ls atrapa “in fraganti”

Els Mossos d’Esquadra asseguren que investiguen totes les denúncies que els arriben de manera coordinada amb els diferents operadors de transports. Segons dades policials, el 2017 l’Àrea de Seguretat del Transport Metropolità va investigar 132 fets relacionats amb grafiters. Fonts policials, però, expliquen que les investigacions es compliquen quan no se’ls atrapa in fraganti perquè prenen mesures per evitar que se’ls identifiqui, com actuar amb la cara coberta. Remarquen, a més, que el fenomen va més enllà de Barcelona i que també està estès per la resta de Catalunya, Espanya i Europa.