El 47 % dels motoristes que es mouen per la ciutat consideren que circular per Barcelona és perillós. Ho conclou un estudi del RACC, elaborat a partir de més 13.000 observacions en hora punta i 600 enquestes a conductors. Pels motoristes, els punts més arriscats per circular són la plaça d’Espanya, les rondes i el carrer d’Aragó. També destaquen com a especialment perillosos els girs en encreuaments amb carrils bici de doble sentit, tant per a les motos com per als ciclistes i vehicles de mobilitat personal.

Tot i això, les observacions fetes constaten que un de cada quatre motoristes té comportaments de risc. La infracció més habitual és no respectar els passos de vianants, ja que un 44,9 % dels motoristes observats no ho van fer correctament. En segon lloc, s’han detectat vehicles circulant entre carrils (44 %) i moure’s fent zig-zag o fer un ús incorrecte del carril bici se situen en tercer i quart lloc (36,7 % i 35,6 %, respectivament).

Les motos, implicades en el 36 % d’accidents

Les motos representen només un 6 % dels desplaçaments que es fan a la ciutat, però tot i així estan implicades en el 36 % d’accidents. De fet, des del RACC remarquen que 8 dels 12 morts en accidents de trànsit el 2021 anaven amb moto. De fet, en els primers quatre mesos del 2022 ja hi ha hagut 4 motoristes morts a la ciutat, el darrer, el 7 de març, a la ronda del Mig.

Anar amb moto té sis vegades més risc que anar amb un altre vehicle
Ricard Casalins, responsable de projectes de mobilitat del RACC

Per millorar la situació, el president del RACC, Josep Mateu, ha reclamat invertir en infraestructures per fer més segurs els carrers, ha criticat l’excés de pintura en algunes vies i ha convidat a “reflexionar” sobre els coixins berlinesos i les bandes sonores en mal estat. L’entitat, a més, proposa fer cursos de conducció segura per a motoristes i intensificar el control dels comportaments de risc. “El que no ens podem permetre és que hi hagi l’accidentalitat que hi ha”, ha afirmat Mateu.

Pel que fa als punts amb més concentració d’accidents, el RACC en destaca les cruïlles (37 %), en què reclama posar una atenció especial en el control semafòric i els encreuaments amb carrils bici de doble sentit, entre altres. En segon lloc, segueixen els carrers secundaris, amb un 24 % dels sinistres, les rondes, amb un 13 %, i els accessos a la ciutat, amb un 6 %.

Control de la Guàrdia Urbana a una moto

Entre les mesures que el RACC ja havia proposat fins ara per al col·lectiu en destaca l’ús de jaquetes amb airbag o sistemes de frenada automàtic. L’entitat també havia plantejat implantar un voral d’accés exclusiu per a motos a les vies d’entrada a la ciutat.