Quatre mesos tancat. És la primera vegada en 23 anys que el funicular de Montjuïc afronta una revisió de tanta durada. Les portes, però, se'ns obren de manera exepcional per accedir a les instal·lacions. Avui els operaris treballen a la fossa per aixecar el vehicle i treballar amb més comoditat. Sobta veure l'estació del funicular plena d'aquests bidons, de 750 litres cadascun. Serveixen per simular el passatge i així fer les proves pertinents amb el vehicle en moviment. Unes tasques que cal fer amb un control molt minuciós des del centre de comandament. "Un momento, un momento... Ahora!" Precisament en aquesta sala és on podem comprovar que els comptadors dels dos motors del funicular han passat de les 22.500 hores. Superat aquest límit, la normativa del transport per cable obliga a revisar-lo més a fons. Una de les actuacions més importants que faran és modernitzar-ne el sistema de frenada. JAVIER NADAL, director de Manteniment d'Infraestructures de Metro "Aquest funicular data de l'any 1992 i en el seu dia es va fer tota la instal·lació amb un disseny i arquitectura d'aquell temps. Al llarg de 23 anys la tècnica ha evolucionat. Els funiculars moderns han millorat el sistema de frenada no perquè frenin més sinó perquè la frenada en cas d'emergència sigui més suau." També s'actualitzarà el sistema de comandament i control. A més, la carrosseria es desmuntarà sencera per renovar les peces malmeses amb tants anys d'intempèrie. En alguns casos caldrà traslladar-les a tallers d'Itàlia i Alemanya. L'interior dels túnels es repararan, perquè també hi ha passat el temps... Es van construir per a l'Exposició Universal de 1929.

És la primera vegada en 23 anys que el funicular de Montjuïc afronta una revisió tan profunda que obligarà a deixar la infraestructura inoperativa durant quatre mesos aproximadament. Els comptadors dels dos motors del funicular han passat de les 22.500 hores. Superat aquest límit, la normativa del transport per cable obliga a revisar-lo més a fons.

Una de les actuacions més importants que faran és modernitzar-ne el sistema de frenada. “Aquest funicular data de l’any 1992 i al llarg de 23 anys la tècnica ha evolucionat. Els funiculars moderns han millorat el sistema de frenada perquè en cas d’emergència el sistema freni de manera més suau”, explica Javier Nadal, director de Manteniment d’Infraestructures de Metro. De la mateixa manera que es modernitza la part mecànica dels frens també ho farà la part electrònica del sistema de comandament i control. “Aprofitem que desmuntarem tota la instal·lació per adaptar els comandaments i substituir-los per uns de més moderns adaptats als temps d’ara”, afegeix Nadal.

A més, la carrosseria es desmuntarà sencera per renovar les peces malmeses amb tants anys d’intempèrie. En alguns casos caldrà traslladar-les a tallers d’Itàlia i Alemanya, on hi ha infraestructures industrials. A Barcelona només hi ha instal·lacions de funcionament. L’interior dels túnels es repararan, perquè també hi ha passat el temps… Es van construir per a l’Exposició Universal de 1929.

Servei de bus alternatiu

Com a opcions alternatives per accedir a la muntanya de Montjuïc, Transports Metropolitans de Barcelona ha habilitat un servei especial d’autobús amb el mateix horari del funicular i també recomana utilitzar les línies regulars número 55 i 150. El recorregut, horaris i parades d’aquestes línies les podeu consultar al web tmb.cat. L’altre transport per cable de Montjuïc, el telefèric, farà l’aturada tècnica anual a finals de gener.