Sol a la cabina, després que el comandant en sortís suposadament per anar al lavabo, el copilot va accionar el botó de descens i va fer baixar l'aparell voluntàriament. És la conclusió a què ha arribat el fiscal de Marsella, després d'analitzar la primera caixa negra. BRICE ROBIN, fiscal en cap de Marsella "Va accionar aquest botó per perdre altitud per una raó que avui ignorem, però que podem analitzar com una voluntat de destruir l'avió." Segons el fiscal, el copilot estava conscient fins al moment del xoc, però no va respondre ni al comandant que picava a la porta ni als controladors aeris de Marsella. BRICE ROBIN, fiscal en cap de Marsella "'A priori' podem dir que respirava normalment, no se sent la respiració d'algú que està tenint un infart." "Se sent el contacte amb la torre de control de Marsella però no hi ha cap resposta del copilot." "Se senten cops violents per tirar la porta a terra. Recordo que està blindada segons les normes internacionals." La hipòtesi, això sí, s'haurà de confirmar quan es trobi la segona caixa negra, que donarà els detalls tècnics del vol. BRICE ROBIN, fiscal en cap de Marsella "En l'actualitat, amb totes les investigacions fetes, res no ens permet dir que es tracta d'un atemptat terrorista, ara s'ha de veure l'entorn del copilot." Pel que fa a les víctimes, el fiscal de Marsella creu que no es van adonar de res fins al moment del xoc. BRICE ROBIN, fiscal en cap de Marsella "En el que hem escoltat a la cinta els crits no apareixen fins als últims instants, just abans de l'impacte." Per continuar avançant en la investigació, el fiscal ha dit que treballen en cooperació amb els governs espanyol i alemany.

El copilot, de 28 anys i d’origen alemany, Andreas Lubitz, era al capdavant de la nau quan l’avió es va estavellar. Segons la investigació a partir de la primera caixa negra que s’ha pogut recuperar, se senten els últims minuts de la gravació de so de la cabina. Segons Robin, els primers 20 minuts els pilots parlen d’una forma “normal i amable”, com dos pilots en ple vol.

El fiscal explica que després se sent com el comandant prepara el treball d’aterratge a l’aeroport de Düsseldorf juntament amb el copilot qui contesta de forma “làconica”, amb respostes molt breus, i això “no era del tot normal”, en paraules de fiscal. Segons la investigació, el pilot va sortir un moment de la cabina i va deixar sol al copilot amb el control de l’avió. Segons les explicacions de Brice Robin, el copilot “manipula els botons per accionar el descens de l’aparell” de forma voluntària. Just quan l’avió comença a baixar d’altitud, el pilot vol entrar a la cabina i demana que li obri la porta a través de l’intèrfon; després pica a la porta per intentar obrir-la, però el copilot no contesta mai.

Soroll de respiració humana “normal” a la cabina

Els investigadors descarten un desmai o un infart del conductor perquè a la gravació de la caixa negra se sent soroll de “respiració humana normal” a la cabina fins al moment en què l’aparell s’estavella.

La interpretacio dels investigadors i la més “plausible” és que el copilot es va negar voluntàriament a obrir la porta al comandant que era fora. A més, tampoc “no tenia cap raó per no contestar els avisos de la torre de control” que van intentar contactar amb la cabina de l’avió sinistrat en diverses ocasions quan van detectar que baixava d’altitud. Brice ha conclòs que el copilot Lubitz tenia “voluntat de destruir l’avió”. El fiscal creu que el passatge només va ser conscient al final que l’avió s’estavellava. 

S’investigarà l’entorn del copilot

Segons el fiscal de Marsella, de moment “no hi ha cap indici que es tracti d’un acte terrorista”, però s’investigarà la família i l’entorn del jove copilot que tenia centenars d’hores de vol. Brice ha dit que la investigació l’estan duent a terme la gendarmeria francesa i les autoritats alemanyes. Les famílies del pilot i el copilot han arribat a la zona del sinistre però se’ls ha mantingut al marge de la resta de familiars. Brice Robin també s’ha referit a les tasques de recuperació dels cossos que ja s’han iniciat i que s’allargaran entre una i dues setmanes.