L’L5 del metro de Barcelona ha recuperat aquest dilluns, 2 de setembre, la normalitat després de setmanes d’obres en el marc dels treballs d’estiu. A les 5 h s’ha reprès el servei a tota la línia i, per tant, els trens tornen a circular en el tram entre Cornellà Centre i Collblanc, que ha estat tancat durant unes tasques que han servit per reduir les vibracions en aquest tram, millorar l’accessibilitat i incrementar la capacitat de transport de la línia, per on circula un tren més a partir d’aquest mateix dilluns.
L’L5 ha estat l’última línia de metro que encara seguia en obres, després que l’L2, l’L4 i l’L10 Nord haguessin reprès el servei habitual al llarg de les darreres setmanes. En un comunicat, la presidenta de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), Laia Bonet, ha destacat la inversió feta en una obra “necessària per actualitzar una infraestructura de via que havia arribat al final de la vida útil“.
Via renovada, menys vibracions i més confort
Entre els treballs que s’hi han fet destaca la renovació integral de cinc quilòmetres de via (de Cornellà Centre a Collblanc) que havia arribat al final de la vida útil. TMB explica que, amb aquesta actuació, es millorarà la fiabilitat de la línia, augmentarà el confort dels usuaris durant el viatge i es reduiran les vibracions per l’ús de la infraestructura en aquest tram. A més, a Cornellà Centre s’ha instal·lat una agulla del tipus “bretelle” que permet reduir el temps d’aturada quan hi hagi alguna incidència i, per tant, incrementarà la capacitat de transport de la línia.
TMB ha entrat en més detall pel que fa als treballs fets. S’han canviat 3,6 quilòmetres de via doble i s’han substituït 6.500 metres cúbics de balast per formigó. També s’han instal·lat 14.400 metres lineals de carril d’acer, amb un total de 618 soldadures elèctriques i 243 aluminotèrmiques, que s’han subjectat amb 24.000 fixacions antivibratòries sobre la plataforma de formigó. Per acabar, s’ha modificat part de la catenària i s’han renovat dos pous de ventilació de túnel.
Una obra que ha complert els terminis previstos
TMB assegura que, durant les obres, no hi ha hagut cap incidència destacada i que tant el metro com la trentena d’autobusos especials que han servit les dues llançadores substitutòries han absorbit amb normalitat les necessitats de mobilitat del tram afectat, de manera que la línia ja estarà en funcionament en ple inici del curs escolar 2024-2025.