Els accidents d’aquest cap de setmana a Catalunya en què s’han vist involucrats cotxes i bicicletes han posat en alerta els col·lectius ciclistes. La Federació Catalana de Ciclisme ha engegat una campanya per considerar aquests casos com a “violència al volant”. Asseguren que la llei actual de trànsit ha quedat desfasada perquè no protegeix prou els usuaris més febles de les vies: els  ciclistes i els vianants. Reclamen que la legislació parli “d’homicidis al voltant” i que els infractors tinguin una sanció més greu com la retirada del permís de conducció i, en els casos causants de morts, l’ingrés a la presó o l’exercici de serveis socials amb víctimes de “violència al volant”. També volen que l’alcohol i les drogues no siguin considerats atenuants, sinó agreujants.

Joaquim Vilaplana, president de la Federació Catalana de Ciclisme, remarca que s’han d’aplicar les penes màximes a aquells conductors que, tot i haver begut, optin per conduir: “Més que un homicidi imprudent, quan es donen aquestes circumstàncies d’alcohol i drogues, s’ha de parlar d’homicidi amb voluntarietat“.

La “violència al volant”, en xifres

Durant el 2017, 44 ciclistes van morir en accidents de trànsit causats per un vehicle a tot l’estat espanyol. Aquest nombre s’eleva si posem el focus sota els vianants: gairebé es va arribar al centenar de víctimes.