“Si suspengués, m’hauria d’esperar fins al setembre per tornar a pujar a examen”. Set mesos. Èric Siscart s’està traient el carnet de motocicleta A2 i és un dels perjudicats pels retards en les proves de circulació.

Treure’s el carnet A2 a Barcelona pot comportar una espera de quatre a nou mesos, un suplici per a l’alumnat que el necessita amb urgència, per raons laborals o familiars. Per Siscart, aquesta espera suposa un problema perquè la motocicleta és “una eina de treball” i es queixa: “Argumenten problemes administratius i amb el calendari i, al final, els perjudicats som nosaltres”.

Motocicleta

“Falten examinadors”

L’examen de motocicleta consta de tres proves: la teòrica, el circuit i la de circulació, que és la darrera i en la qual hi ha un tap. Des de la Federació d’Autoescoles de Barcelona (FAB), Jesús Nogueras afirma que “falten examinadors: en caldrien una vintena més a la prefectura de Barcelona”.

El permís de motocicleta continua sent un permís atractiu perquè dona moltes facilitat per a la feina i els desplaçaments i, a més, és necessari per fer les proves de Mossos d’Esquadra i Guàrdia Urbana. Aquests dos elements se sumen a un de tercer: que Barcelona es consideri la capital europea de la moto.

“Tenim un tap, i això no depèn de l’autoescola”

La federació assenyala que per entendre les causes ens hem de traslladar a anys enrere. Les retallades van suposar una reducció de 115 a 80 examinadors, i s’hi han de sumar dues vagues i un canvi en els exàmens: abans es feien 16 exàmens en un matí, ara se’n fan 13: “Les conseqüències de tot això són un tap”», critica Nogueras.

La FAB aconsella triar l’autoescola amb cura. El 80 % de les autoescoles de Barcelona tenen una espera de quatre mesos per fer l’examen de pràctiques però n’hi ha en què l’espera puja fins a nou. De fet, hi ha una limitació evident: cada autoescola només pot portar tres alumnes per examen.

El professor Albert Solà, de l’autoescola Canyelles, explica que el retard suposa un tall en el procés d’aprenentatge dels alumnes: “Adquireix una teòrica, unes habilitats al circuit, i després s’aturen. Alguns diuen, ‘ja ni me’n recordo'”. Sobre la possibilitat de fugues d’alumnes cap a centres d’altres localitats, Solà afirma que no han detectat cap descens.

Motocicleta

Menys burocràcia i més assertivitat

La FAB ha demanat modificacions en el funcionament. D’aquí a un mes, algunes gestions es faran de forma telemàtica i aquest fet permetrà aprofitar més els recursos: hi haurà més examinadors al carrer i menys a la prefectura.

L’altre canvi és la tria del moment d’anar a examen. Segons la FAB, actualment els alumnes van a examen quan volen i, en alguns casos, no estan preparats. Aquest fet dispara “el nombre de suspensos i això repercuteix en la productivitat” perquè suposa ocupar més places de les necessàries. Nogueras és clar: cal canviar aquest sistema i defensar una premissa: que “la gent preparada s’examina”.