Imatge de l'autor/a
Marta Casals Torres
Escolta aquesta notícia

(ACN/Redacció) Renfe apunta a les pluges intenses que van caure la setmana passada com a possible causa del despreniment del fals sostre de l’estació de Fabra i Puig. Segons ha explicat l’operador, els més de 100 litres per metre quadrat que van caure a la zona haurien generat humitat a la cambra entre la coberta i el fals sostre. Una estructura antiga feta de canyís i que l’aigua hauria fet augmentar el pes del guix. A tot això, s’hi haurien sumat també les vibracions del pas dels trens i les provocades pels treballs al paviment de l’estació que s’estaven fent des de feia uns dies.

Així ho ha explicat el director d’Estacions de Renfe, Javier Domènech, després que tècnics i especialistes hagin inspeccionat els danys durant el matí. També ha remarcat que es tracta d’hipòtesis i que l’objectiu és aclarir què va passar realment, i ha assegurat que en les visites prèvies a l’inici de les obres no es va detectar cap anomalia.

Caiguda del sostre de l'estació de Rodalies de Fabra i Puig

Davant d’això, Renfe ha anunciat que retirarà tota la coberta de l’estació i ampliarà el contracte de les obres per reparar l’estació, que es mantindrà tancada fins que se’n pugui garantir la seguretat. De moment, no hi ha cap previsió de quan es podrà reobrir la instal·lació. Si l’actuació s’allarga no es descarta instal·lar una xarxa de protecció o una coberta metàl·lica provisional per poder recuperar el servei.

Els trens no s’aturen a l’estació

L’estació de Fabra i Puig es troba tancada des de primera hora del matí i els trens de l’R4 no hi fan parada. Tot i l’afectació de l’estació, però, els trens de la línia R4 funcionen amb normalitat. A l’exterior de l’estació hi ha diversos informadors i personal de seguretat, tot i que són pocs els usuaris que s’hi estan apropant.

La Sagrera-Meridiana i l’L1, les alternatives

Els viatgers amb destinació a Fabra i Puig han de baixar a l’estació de la Sagrera-Meridiana, on podran continuar el trajecte amb l’L1 del metro fins a enllaçar amb l’estació de Fabra i Puig del suburbà, que sí que està operativa. Renfe recorda que tant els bitllets com els abonaments de Rodalies estaran “degudament habilitats” per permetre fer aquest transbordament.

L’oposició exigeix responsabilitats

Els líders municipals de Junts, ERC, PP i Vox han carregat durament contra l’estat de la infraestructura ferroviària a Catalunya a través de missatges a les xarxes socials. Jordi Martí Galbis, de Junts, atribueix l’accident a “dècades de maltractament i desinversió de Renfe i Adif en les infraestructures de Catalunya” i exigeix responsabilitats.

La líder d’ERC, Elisenda Alamany, demana explicacions sobre el que ha passat i afegeix que les infraestructures “col·lapsen pel maltractament de l’Estat, de Renfe i d’Adif”. “No ens podem conformar amb l’anar fent perquè afecta el dia a dia dels catalans”, afirma. El popular Daniel Sirera també és contundent: “Rodalies ja no és només un desastre. És un perill”. “Els catalans mereixem trens que arribin a la seva hora i estacions que no ens caiguin a sobre”, diu en un missatge adreçat al ministre de Transports, Óscar Puente. I Gonzalo de Oro, de Vox, se suma a la petició d’una investigació i l’assumpció de responsabilitats.