Combois plens a vessar una hora i mitja abans de l'inici del partit. Tot i que els serveis mínims del metro durant la tarda eren del 50%, la freqüència de pas dels trens rondava els cinc minuts, així que no s'han produït gaires més aglomeracions de les habituals quan hi ha partit al Camp Nou. A més, la gent ha estat força previsora. JOSEP PRAT "He sortit de casa amb molt més temps del que faig normalment perquè sabia que em podia trobar amb qualsevol cosa." XAVIER CATALÁN "Però és una vergonya que coincideixi amb les hores que fan partits. Que sempre fan les vagues en els moments més perfectes per tothom, vamos, quan més necessitem el transport públic. Alguns culers no s'han arriscat a agafar el metro i han preferit anar a peu. MARTA SALAT "Venim des de plaça Espanya caminant fins el camp del Barça. És un rotllo perquè hem sortit gairebé tres hores abans de casa per venir al camp." Al matí, la vaga ha produït més complicacions, perquè la freqüència de pas dels combois de metro era menor. Uns serveis mínims del 20% que ha fet esperar els usuaris prop de tres quarts d'hora i ha agafat per sorpresa molts turistes. IFETA CECHIC "Volia anar a la platja i m'he estat una hora esperant asseguda a terra perquè no es podia estar còmode." ESPERANZA GONZALO "No hemos tenido ninguna información. Nada escrito, nada, y hay muchas personas esperando, y hay muchos turistas que no entienden tampoco. No creo que sea nada bueno para Barcelona." Una jornada de vaga que és la tercera que fan els treballadors del metro en les últimes setmanes per demanar que no els retallin la paga extra de Nadal. La jornada ha posat a prova la paciència dels usuaris, que a més ha coincidit amb una avaria a l'Estació de Sants que ha aturat el servei de la línia 3 entre les estacions d'Espanya i Maria Cristina durant prop d'una hora.

Segons TMB, la jornada ha transcorregut sense incidències remarcables i s’han complert els serveis mínims decretats pel Departament d’Empresa i Ocupació.

L’aturada del matí al metro de Barcelona ha començat oficialment a les 9.19 h, tot i que algunes línies ja anaven més lentes del que és habitual des de primera hora del matí.

Amb uns serveis mínims del 20% del que és habitual en un dia festiu com avui, els temps d’espera a les estacions superaven els 30 i fins i tot els 50 minuts.

L’aturada del matí acabava a les 12.19 h, però els serveis mínims del 20% estaven establerts fins a les 14 h. A partir d’aquest moment, la xarxa havia de començar a tornar a la normalitat, però el cert és que el mateix funcionament de les línies de metro fa que les freqüències de pas triguin una bona estona a recuperar-se.

TMB explica que, perquè una línia torni a circular al 100% en un moment determinat, una estona abans han de començar a sortir combois des dels extrems o les cotxeres del suburbà. I els trens no arrenquen fins que els conductors no acaben les seves hores d’aturada.

En canvi, la CGT del metro denuncia que entre les 14 i les 16.44 h han continuat circulant només el 50% dels trens i que ha estat perquè l’empresa no ha volgut que en sortissin més. Segons aquesta secció sindical, al migdia hi havia conductors disponibles per injectar més metros a les línies que els que han acabat circulant, però TMB preferia reservar aquest personal per reforçar els serveis mínims abans del Barça-Madrid. Aquests treballadors acusen l’empresa de prioritzar la mobilitat dels que volen anar al partit per sobre dels viatgers que aquest migdia necessitaven tornar a casa o a la feina.

Molts més metros a la tarda

L’afluència de viatgers que intentaven arribar al Camp Nou en metro ha omplert les andanes de diverses estacions. Molts combois han circulat al límit de les seves capacitats, tot i que a la tarda han circulat molts més metros que al matí. D’entrada, perquè els serveis mínims eren del 50% en lloc del 20%. Però també s’ha pogut comprovar que TMB ha fet circular més trens a la línia 5 en les hores prèvies al Barça-Madrid: poc abans de començar el partit, a l’estació de Collblanc els metros passaven cada cinc minuts.

Avaries i incidències

L’aturada de la tarda s’ha complicat encara més a la línia 3 amb una avaria al sistema de canvi d’agulles a Sants-Estació, que s’ha detectat a les 17.25 h. La línia verda del metro no ha circulat durant mitja hora entre les estacions d’Espanya i Maria Cristina, la qual cosa ha agreujat les aglomeracions en altres parades.

Al vespre, també hi ha hagut complicacions a les estacions de Catalunya, Diagonal i Verdaguer: els Mossos d’Esquadra han obligat a tancar aquestes estacions durant uns minuts per impedir-hi l’entrada de diversos grups de manifestants, entre ells treballadors del metro que volien fer-hi protestes.

Informació als viatgers

En algunes estacions de la xarxa hi havia empleats de TMB explicant als viatgers com estaven funcionant les línies i quan trigarien a poder agafar el metro. Però aquests informadors no estaven a totes les estacions i alguns usuaris han lamentat la manca d’informació al públic per part de l’empresa.

Tot i ser un dia festiu, la paciència dels usuaris s’esgota a mesura que passen els minuts. N’hi ha que treballen avui i que estan agafant el metro per arribar (tard) a la feina.

Calendari de vagues de metro

La d’aquest diumenge és la tercera jornada de protesta dels treballadors del metro en les últimes setmanes, i no en serà l’última. El 17 de setembre, els empleats del suburbà es van sumar a la vaga de Renfe i Adif. Durant les Festes de la Mercè, la vaga de metro va col·lapsar les estacions del centre de la ciutat durant la celebració dels actes més massius.

Els treballadors del metro també faran aturades parcials el 22 d’octubre i vaga general el 31, coincidint amb la convocatòria de la CGT en el sector ferroviari. El personal de metro de TMB, com el d’autobús, demana que no se’ls apliqui el reial decret del Govern espanyol que suprimeix la paga de Nadal a tot el personal públic. Entenen que aquesta nova retallada de sou és un incompliment del seu conveni laboral i que les mesures decretades per als funcionaris no els haurien d’afectar.

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) assegura que, com a empresa pública, està obligada a aplicar aquest decret i que, a més, la direcció de l’empresa ja ha ofert una alternativa per neutralitzar la pèrdua de poder adquisitiu que representa.