Quan la Marisol surt de casa, mai no té clar si podrà utilitzar l'autobús. El mateix els passa a la Marta i la Santa. Totes tres utilitzen diferents models dels anomenats vehicles escúter, una alternativa a la cadira de rodes per a persones amb mobilitat reduïda. Durant els últims anys, l'ús d'aquestes ajudes tècniques s'ha multiplicat, perquè permeten més maniobres que la cadira de rodes, són més lleugeres i requereixen menys esforç. TMB considera que es tracta de vehicles inestables, per això en un principi no se'ls permet pujar al bus. L'última decisió la tenen els conductors. SANTA ARTIÑANO, afectada "La mayoría de las veces es que no permiten subir, no te dan más explicaciones. Algunos te dicen que es inseguro, entonces bueno, una persona mayor que casi no se tiene o alguien con muletas qué pasa, no les van a dejar subir? No me parece una explicación." Malgrat alguna excepció, els afectats reconeixen que en la majoria de casos se'ls permet pujar a l'autobús. La realitat és que existeix un buit legal, perquè tot i que TMB només admet cadires de rodes, cotxets de nadó i bicicletes plegables a bord dels autobusos, no hi ha cap regulació per a la resta d'elements mòbils. MARISOL DIAZ, afectada "El conductor em va dir que per norma només estava autoritzat a pujar cadires de rodes, i que això no era una cadira de rodes. Jo en aquell moment vaig pensar que el conductor tenia un mal dia i que no em deixava pujar, no m'ho creia perquè no m'ho podia creure." MONTSERRAT GARCIA, portaveu d'Ecom "Nosaltres considerem que és una vulneració al dret de la mobilitat de les persones, però com que són ajudes tècniques noves tot això obre una mica la capsa de Pandora de aviam què passa, com s'han de determinar aquestes mesures." L'Institut Municipal de Persones amb Discapacitat ha creat una taula amb TMB i les entitats per abordar el problema. Però des de la federació de persones amb discapacitat física Ecom reclamen una reunió amb el Departament de Territori de la Generalitat. L'objectiu és redactar una normativa que permeti utilitzar escúters homologats al transport públic de tot Catalunya.

El conductor em va dir que per norma només estava autoritzat a pujar cadires de rodes, i que això no era una cadira de rodes. Jo en aquell moment vaig pensar que el conductor tenia un mal dia i que no em deixava pujar, no m’ho creia perquè no m’ho podia creure.” Així explica la Marisol Díaz la primera vegada que no la van deixar pujar a un autobús per portar una cadira de rodes motoritzada, els anomenats escúters. Des d’aleshores, quan surt de casa, ho fa amb el dubte de si podrà tornar-hi en autobús: “el conductor de la línia que passa per davant de casa sempre m’hi deixa pujar, però la incògnita és què passarà amb el que em trobi després”.

Igual que aquesta dona, que té la mobilitat limitada per una malaltia, a la Federació de persones amb discapacitat física ECOM han començat a arribar desenes de casos durant els darrers dos anys, en paral·lel a l’augment de l’ús d’aquestes ajudes tècniques. La compra d’escúters s’ha multiplicat perquè permeten més maniobres que les cadires de rodes, són més lleugeres i requereixen menys esforç. A més, són una alternativa còmoda i assequible per als que no tenen reconeguda cap discapacitat física i a qui la sanitat pública no els finança una part de la cadira de rodes. És el cas, per exemple, de les persones amb malalties que provoquen dolor, algun tipus de degeneració física, cansament o persones grans.

Als autobusos, només cadires estàndard i cotxets de nadó

La proliferació d’aquest tipus de vehicles no ha anat acompanyada de facilitats en l’accessibilitat al transport públic i, tot i que els usuaris no tenen problemes per anar en metro, sí que se’n troben per anar en autobús. TMB considera que es tracta de vehicles inestables, per això en un principi no se’ls permet pujar al bus i l’última decisió la tenen els conductors. Malgrat alguna excepció, els afectats reconeixen que en la majoria de casos no tenen problemes. La realitat és que existeix un buit legal, perquè, tot i que TMB només admet cadires de rodes, cotxets de nadó i bicicletes plegables a bord dels autobusos, no hi ha cap regulació per a la resta d’elements mòbils.

Des de la Federació ECOM consideren que aquesta situació vulnera el dret a la mobilitat de les persones, però reconeixen que el fet que aquests escúters siguin tan nous i diversos dificulta determinar quins models estàndard poden viatjar en bus i també fa difícil decidir quines mesures s’hi han de prendre. De moment, l’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat ha creat una taula amb TMB i les entitats per abordar el problema. Però des d’Ecom reclamen una reunió amb el Departament de Territori de la Generalitat. L’objectiu és redactar una normativa que permeti utilitzar escúters homologats al transport públic de tot Catalunya i evitar així desigualtats territorials.