Les proves de la velocitat variable es realitzaran entre les 7.00 i les 11.00 h del matí i, en funció del resultat, entrarà en vigor el sistema dinàmic de velocitat. En concret, es variaran els límits de velocitat establerts tenint en compte la intensitat de trànsit i les incidències viàries.

La velocitat variable és un sistema de control dinàmic de la velocitat que, en funció de les situacions de congestió, de possibles incidències de seguretat viària -accidents, incidents, obres o treballs de manteniment- i de les inclemències meteorològiques -pluja, boira, o vent- modifica el límit de la velocitat.

L’objectiu principal d’aquesta aplicació, segons el Servei Català de Trànsit, és reduir i minimitzar les congestions, atès que són una problemàtica estructural dels accessos a Barcelona. El control dinàmic de la velocitat ha de servir per reduir a la B-20, o Pota Nord, el nombre d’aturades i arrencades dels vehicles durant el trajecte i, d’aquesta manera, si es respecten els límits publicats en els senyals lluminosos, s’aconsegueix una homogeneïtzació de la mobilitat i una conducció més eficient, que impliquen una reducció del temps de recorregut.

Actualment l’aplicació de la velocitat variable està en funcionament a la C-31 sud o autovia de Castelldefels, des de Castelldefels fins a l’Hospitalet de Llobregat (19 km); a la C-32/B-20 sud o autopista del Garraf, en el tram comprès entre Castelldefels i el nus de Llobregat (14,3 km) i a la B-23/AP-2 entre Barcelona i Molins de Rei (11,5 km). De cara a aquest 2013, també està previst estendre-la a la C-31, entre Sant Adrià de Besòs i Badalona (6 km) i, el 2014, a l’A-2, entre Cornellà i Sant Vicenç dels Horts (11,5 km).