És la imatge del final d'un enderroc que ha durat 193 dies. A les sis de la tarda els operaris han deixat l'obra amb somriures i encaixades de mans. El dia també ha començat amb optimisme. Després de mesos de feina eren conscients de viure un dia històric. La imatge per al record a més l'ha fet el fotogràf que els ha acompanyat durant tot aquest temps. Aquesta tarda, també ha seguit els darrers minuts des d'una posició privilegiada. Els altres testimonis d'aquest enderroc han estat els veïns. Avui molts ens han explicat que han vingut pràcticament cada dia per veure'n l'evolució. MANEL ALCALDE "Dit i fet. Han anat molt molt ràpid". JOAN ROVIRA "Fotografies n'he fet unes quantes, sí. Del principi i d'ara del final. Vinc des del començament d'això, cada dia, vinc. Sí, sí". La fi del tambor ha arribat quan faltaven poc més de deu minuts per les cinc. Però la pinça hidràulica ha continuat treballant i s'hi afegit una altra màquina per continuar amb la demolició. Tirar a terra aquesta petita peça de l'anella ha estat la part més complexa de l'enderroc perquè a banda dels pilars, l'estructura no tenia cap recolzament lateral. Demà continuaran els treballs per retirar la runa i separar el ferro del formigó, que es reutilitzarà en aquesta mateixa obra. L'únic vestigi que ha quedat de les antigues Glòries és aquesta columna que es mantindrà com a record. Amb la demolició del nus viari completada comença una nova fase de transformació d'aquesta plaça. L'horitzó per veure-la enllestida se sitúa en el 2018, però abans se'n farà una urbanització provisional per donar-ne un ús ciutadà que estarà a punt la primavera vinent.

Feia hores que els operaris que treballen en l’enderroc esperaven que caigués el darrer tros de l’anell viari elevat de les Glòries. Tirar-lo a terra ha estat una operació més complexa que l’enderrocament de la resta del tambor perquè a banda dels quatre pilars que hi quedaven, l’estructura no tenia ja cap recolzament lateral i podia cedir en qualsevol moment. Finalment ho ha fet a les 16.47 h. Per reduir l’impacte s’havia col·locat un llit de runa a la base.

Un cop ha caigut el que quedava d’estructura elevada, la pinça hidràulica -que els operaris coneixen com a “cocodril”- ha continuat treballant i s’hi afegit una altra màquina per acabar amb la demolició. Demà continuaran els treballs per retirar tota la runa i separar el ferro del formigó, que es reutilitzarà en aquesta mateixa obra.

Els operaris encarregats d’enderrocar el tambor de Glòries han treballat durant els darrers sis mesos braç a braç. Aquest matí, abans d’acabar la feina, s’han volgut fer una foto plegats en aquest dia que, per a ells, també és històric.

L’enderroc de l’anella de les Glòries i la construcció d’equipaments a la plaça és una reivindicació veïnal que ve de lluny. L’any 2007, Ajuntament i veïns van signar el Compromís de Glòries, que recollia la reivindicació de restar protagonisme als cotxes i donar-lo a les persones, els equipaments i les zones verdes. Tanmateix, els acords recollits en aquest document van quedar estancats durant anys, durant els quals els veïns van continuar reclamant aquestes obres a la plaça.

Al maig de 2013, CiU i PP es van posar d’acord per aprovar el projecte de deconstrucció de l’anella com a primer pas en el procés de reurbanització d’aquest indret. L’enderrocament va començar aquest febrer passat i la banda mar del tambor ja es va acabar d’enderrocar al juliol. Només s’hi ha deixat una de les columnes, que es conservarà com a record. Les obres han anat acompanyades de les pertinents restriccions de trànsit i la desviació de tot el transport públic de superfície.

Gairebé coincidint amb l’inici de les actuacions es va resoldre el concurs per triar quin seria l’aspecte final de la plaça de les Glòries Catalanes, una vegada acabat tot el procés. El projecte Canòpia Urbana, que donarà protagonisme a la vegetació i la natura, ha de començar a construir-s’hi a partir de 2016.

Mentrestant, però, la plaça de les Glòries passarà per una fase d’urbanització provisional, que suposarà la creació de diferents equipaments i espais de descans i de passeig. Aquest és, doncs, el proper pas després de la demolició completa de l’anella i la creació del vial central, per on circularan els cotxes fins que no s’hi construeixi el túnel subterrani per on passarà tot el trànsit d’entrada i sortida de la ciutat per la Gran Via.