Fa un any i mig que l'Ajuntament va prohibir el pas d'autocars pels carrers que envolten el temple de la Sagrada Família. Els vehicles carregats amb turistes es van traslladar a unes parades a la Diagonal. Des d'aleshores, els visitants han de pujar caminant 300 metres fins al temple. Pels veïns i l'associació Promoció del Transport Públic, cal que aquests itineraris es defineixin amb detall per evitar les aglomeracions a les voreres ja que la majoria de turistes pugen i baixen només per Marina. ALBERT OBIOLS, Promoció del Transport Públic "Caminar pel carrer Marina és tota una aventura. 16:55 L'Ajuntament es va gastar uns diners al carrer Sardenya fent unes ampliacions de voreres que estan infrautilitzades perquè els turistes no van per aquí." Amb la nova reordenació a l'entorn del temple, els busos turístics fan parada al carrer de Sardenya. Però els veïns denuncien que, des de l'abril, aquests busos incompleixen la zona d'exclusió. JOAN ITXASO, AV Sagrada Família "Paren a Sardenya, però després fan tota la volta al temple perquè els turistes puguin fer la foto de les dues façanes. Això és el model de 'todo vale'." La munió de turistes fent al cua per accedir al santuari de Gaudí tampoc no ha millorat. "Les cues al voltant del temple són cada vegada més grans. Ni el temple ho ha resolt i l'Ajuntament amb tota la premissivitat del món, permet aquesta invasió de l'espai públic." Amb tot, demanen crear un grup de treball que defensi un turisme més respectuós amb el territori.

Durant la tardor de 2012, l’Associació de Veïns de la Sagrada Família juntament amb l’entitat Promoció del Transport Públic (PTP) van elaborar un informe sobre la mobilitat i l’espai públic a l’entorn del temple. Aquest informe apunta que les mesures implantades pel consistori a partir de juny de 2012 no són suficients per millorar la massificació turística del barri. Per això proposen una sèrie de mesures a curt i llarg termini.

Per a ells, la solució passa per construir un aparcament subterrani per a autocars a la plaça de la Hispanitat. “El que cal és que el temple ajudi a cofinançar un aparcament en aquest indret i no és cap exotisme perquè a la ciutat del Vaticà ja està passant”, ha argumentat Albert Obiols, secretari executiu de la PTP. Mentre això no sigui possible, les dues entitats exigeixen que l’Ajuntament posi ordre en els itineraris que els turistes fan per anar cap a la Sagrada Família. “Caldria reordenar els aparcaments de la Diagonal per tal que, d’una manera natural, els turistes pugin pel carrer de Sardenya i baixin per Marina”, ha detallat Obiols.

“Estem reculant en les millores que s’havien aconseguit”

Segons Joan Itxaso, de l’associació de veïns, des d’aquesta primavera “s’està produint una regressió en les mesures que es van prendre per treure els autocars turístics del barri”. Per Itxaso, l’exemple més clar és un suposat canvi de ruta dels busos turístics, que actualment tenen una parada al carrer de Sardenya. “Des de l’abril, hem detectat que els autobusos turístics fan una volta al temple incomplint la normativa que prohibeix circular pel perímetre”, ha denunciat el representant veïnal. Segons Itxaso, l’objectiu d’aquest canvi de ruta persegueix que els turistes “puguin fer la foto de les dues façanes” del santuari.

Tres demandes prioritàries

Davant d’aquest panorama, els veïns i la PTP exigeixen al consistori “actuar amb urgència” sobre tres qüestions principals. La primera, senyalitzar i detallar els itineraris a peu que condueixen els turistes cap al temple des de l’avinguda Diagonal. En segon lloc, diuen que les cues d’entrada al temple “envaeixen l’espai públic” i que estan lluny de reduir-se. Com a solució reclamen que aquestes fileres de visitants es facin a l’interior de la Sagrada Família. La tercera prioritat recau en resoldre el suposat incompliment dels busos turístics. “Volem que restableixin les seves rutes sense trencar la zona d’exclusió.” Un reclam que ja es va demanar a la regidoria del districte a finals de juliol.