La Guàrdia Urbana atura vehicles amb motor dièsel, energèticament més eficients però també més contaminants i els propietaris, voluntàriament, se sotmeten a una prova d'opacitat. És a dir, es col·loca una sonda al tub d'escapament mentre el conductor del cotxe accelera i així es mesura la qualitat de les emissions que s'emeten a l'atmosfera. És una campanya de sensibilització, de moment no sancionadora, que pretén millorar la qualitat de l'aire. Un cop feta la prova, si el vehicle contamina massa es recomana passar una revisió i arreglar-ne les deficiències que causen l'excés d'emissions. De moment s'han fet dues campanyes de conscienciació i dels gairebé 200 cotxes que s'han sotmès a la prova, només l'1% no l'ha passat. L'Ajuntament de Barcelona preveu fer 3 campanyes més abans de finals d'any.

Barcelona és una de les ciutats amb més densitat de trànsit rodat del món, fet que repercuteix en la qualitat de l’aire. Segons la Generalitat de Catalunya, la ciutat comtal està inclosa en una zona definida “de protecció especial” de l’ambient atmosfèric per òxid de nitrogen i partícules en suspensió. En els últims tres anys s’ha aconseguit reduir la quantitat d’aquestes dues substàncies en l’atmosfera. Per aquest motiu, s’ha iniciat una campanya de sensibilització en la qual es pretén que, de manera voluntària, els conductors de vehicles dièsel, energèticament més eficients però més contaminants, passin una prova d’opacitat.

La prova consisteix en la col·locació d’una sonda al tub d’escapament que mesura les emissions de partícules quan el conductor del vehicle accelera. Dels prop de 200 cotxes que s’han sotmès a la prova, només l’1% ha superat la mitjana que es considera contaminant. En aquests casos es convida el conductor a revisar i arreglar aquesta deficiència del vehicle.

La setmana que ve continuen les proves d’opacitat voluntàries a l’avinguda Diagonal, a l’altura  del RACC, i abans que acabi l’any se’n faran un parell més.