L’aturada ha deixat buides totes la parades de taxi de la ciutat i ha afectat punts clau com l’estació de Sants, la plaça de Catalunya o l’aeroport de Barcelona-el Prat. El secretari intercomarcal de Barcelona del Sindicat del Taxi de Catalunya, Carlos Fernández, ha explicat que el seguiment és “pràcticament total”. Per tant, són més de 10.000 vehicles que operen a l’àrea metropolitana de Barcelona que aquest dijous no han sortit al carrer.

Precisament, a l’aeroport on hi ha pràcticament totes les parades buides, s’hi han desplaçat furgonetes dels Mossos d’Esquadra per evitar aldarulls. Fins allà hi ha anat també un piquet informatiu, que ha explicat la convocatòria de vaga als taxistes que han decidit treballar i els han demanat que s’hi afegeixin. Els viatgers que es trobaven a l’aeroport han utilitzat el metro o l’Aerobús per traslladar-se. A Sants els passatgers han optat pel suburbà.

En peu de guerra

Uns 2.800 taxistes, segons la Guàrdia Urbana, i més de 5.000, segons l’organització, han participat en la manifestació que ha sortit des de l’Arc de Triomf fins al Parlament de Catalunya, on ha fet una aturada i alguns representants dels taxistes s’han reunit amb diputats de la cambra. Després els taxistes s’han desplaçat fins a la plaça de Sant Jaume, on han reclamat ser rebuts per l’alcaldessa, Ada Colau.

En aquest punt s’han produït certs moments de tensió, quan els manifestants han intentat entrar a l’edifici de l’Ajuntament i els responsables de la seguretat han tancat portes. Els taxistes volen el compromís del consistori d’evitar l’arribada d’aquests nous vehicles de lloguer amb conductor, que consideren que és una “competència deslleial” que portarà a la precarització del sector. Si el govern municipal no els fa cas, asseguren els taxistes, col·lapsaran la ciutat amb els seus vehicles.

La regidora de Mobilitat i presidenta de l’Institut Metropolità del Taxi, Mercedes Vidal, els ha agafat la paraula, s’ha posicionat a favor dels taxistes i s’ha mostrat contrària a les plataformes de transport com Cabify. A més, Vidal ha estès una petició a la Generalitat perquè supervisi totes les llicències de VTC i faci un seguiment per saber com s’estan utilitzant amb l’objectiu de controlar el sector de manera més estricta.

Durant la marxa han apel·lat a la unitat contra “l’intrusisme” i han exhibit pancartes amb lemes com “Paguem impostos, exigim drets”. Secunden la protesta les organitzacions sindicals Taxi Companys, STAC, Cooperativa Industria del Taxi, Paktaxi, Anget i Taxistas Latinos Unidos.

Alberto Álvarez, portaveu d’Elite Taxi, ha denunciat en una entrevista a ‘El matí de Barcelona’, de betevé 91.0 fm, que la introducció de noves llicències, que atorga el Ministeri de Foment, “pot provocar la ruïna de 15.000 famílies” que a Catalunya depenen del sector del taxi. Critica que “la introducció d’un mitjà de transport paral·lel” amb el qual, afirmen, no poden competir, suposa un “espoli” per a un sector que, segons Àlvarez, ja té “sobreoferta”. “Això acaba de començar, guardarem forces i, si cal, tornarem al carrer. No ens aturarem”, ha reblat el portaveu.

Podeu escoltar aquí l’entrevista sencera a Alberto Álvarez a “El matí de Barcelona”, de betevé 91.0 fm.

Un cop acabada la jornada de vaga des del Sindicat de Taxistes han fet una valoració positiva de la protesta perquè diuen que hi hagut un seguiment massiu. Calculen que hi han participat entre 6.000 i 7.000 taxistes. Consideren que la protesta ha servit per fer sentir la seva veu i creuen que a partir d’ara s’obriran portes per negociar. De moment, totes les associacions de taxis estan convocades a un congrés el proper 6 d’abril a Madrid per decidir quines accions portaran a terme properament.