Per primera vegada, les tarifes del transport públic no s'apujaran en canviar d'any. Quedaran congelats els preus de tots els bitllets de metro, autobús i tram. D'aquesta manera. l'1 de gener la T-10 continuarà costant 10 euros amb trenta cèntims, el bitllet senzill 2 amb 15 i la 50-30, 42 amb 50, per citar els títols més utilitzats. Així ho avançat el conseller de Territori i Sostenibilitat Santi Vila en una entrevista al diari Ara. "L'1 de gener no augmentaran les tarifes del transport públic a Catalunya, no no." El conseller atribueix la congelació de tarifes al conveni a tres bandes que es va signar dimarts. L'Ajuntament de Barcelona, l'Àrea Metropolitana i la Generalitat van pactar un increment de 67 milions d'euros en les seves aportacions durant els propers dos anys. A més, es va acordar un préstec de 472 milions d'euros amb set bancs per refinançar el deute del transport públic. Uns acords que mostraven la predisposició de les administracions per mantenir les tarifes. Un altre factor que ha influït en la congelació de preus ha estat l'augment de passatgers durant aquest any. "Ya era hora que no lo subieran" "Lo que deberían hacer es bajarlas!" Unes opinions comprensibles si ens fixem en l'evolució dels preus dels títols de transport en els últims 12 anys. POSPO El 2002, la T-10 costava aproximadament la meitat del que val ara. Any rere any n'ha augmentat el cost fins a situar-se en els 10,3 euros actuals. El gener vinent, però, hi haurà una treva.

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, ha anunciat que el preu dels bitllets de transport es mantindran de cara a 2015. Fonts del govern han confirmat que la congelació s’aplicarà en tots els títols de l’ATM. Això sí, la mesura s’haurà de ratificar en el consell d’administració de l’ATM.

El pacte pel finançament del transport públic acordat entre les administracions, els operadors i set entitats bancàries hi ha tingut un paper clau. Segons Vila, el conveni signat dimarts “ha aturat el col·lapse del transport de l’àrea metropolitana”. L’Ajuntament, l’Àrea Metropolitana i la Generalitat es van comprometre a aportar 67 milions d’euros més per a aquest servei en els pròxims dos anys. Els operadors hauran de reduir els costos perquè en tres anys s’arribi al dèficit zero en el transport públic. El deute acumulat entre 2009 i 2013 s’eixugarà amb un crèdit.

Tot i això, la congelació de les tarifes requereix 11 milions d’euros. En principi, es preveu que aquests ingressos extres arribin amb un increment dels passatgers durant l’any que ve. Si no s’assolissin aquestes previsions, les administracions hauran de fer front a aquest cost.

El preu de la T-10, dels 5,60 euros de 2002 als 10,30 euros actuals

El 2015 serà el primer any des que va entrar en vigor el sistema tarifari integrat en què no s’apuja el preu dels títols de transport. Els usuaris han vist com en 12 anys, el preu d’un dels bitllets més utilitzats, la T-10 d’una zona, s’ha incrementat en prop d’un 84%. Els 10,30 euros que costa des de l’1 de gener d’enguany queden lluny dels 5,60 euros de 2002.

A més de les actualitzacions de les tarifes anuals, cal sumar-hi dos increments lligats a la pujada de l’IVA. La T-10 va començar el 2010 costant 7,85 euros però el tipus d’IVA va passar del 7 al 8%. Amb la qual cosa, el preu del títol va quedar en 7,95 euros. El 2012, l’IVA que grava el transport va pujar del 8 al 10%. Així es va passar de pagar 9,25 euros a 9,45 euros per una T-10.