El ritme de construcció de l'estació de la Sagrera es tornarà a accelerar, però encara no se sap ben bé quan. Sense concretar-ne cap calendari, l'Ajuntament, la Generalitat i el Ministeri de Foment han signat un document de bona voluntat per executar l'obra el més aviat possible. Per fer-ho s'han hagut de rebaixar, i bastant, les pretensions del projecte original. El pressupost es redueix un 20 per cent: passa dels 820 milions d'euros als 650. Les dimensions també, en més d'un 20 per cent, dels 180.000 als 140.000 metres quadrats. La principal injecció de diners, entre uns 300 i un 350 milions d'euros, es treurà de la concessió d'explotació de la zona comercial. Un concurs que Adif espera presentar d'aquí a un any i mig i que serà de 60 anys, fent servir un model similar al de l'aeroport i Aena. Tot i la falta de concreció, la signatura d'aquest protocol d'intencions s'ha fet amb la màxima solemnitat, amb la presència de la ministra de Foment, Ana Pastor; el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, i els màxims responsables d'Adif i de Renfe. L'alcalde, Xavier Trias, l'ha elevat com un dels actes més importants del seu mandat. XAVIER TRIAS, alcalde de Barcelona "Un protocol molt important, jo diria que històric, per donar un gran impuls a un projecte estratègic de futur, no només per a la ciutat, sinó per al conjunt del país, l'estació de la Sagrera". La ministra, Ana Pastor, ha criticat amb duresa l'antic projecte, encarregat en època socialista, que ha qualificat de faraònic i excessiu. ANA PASTOR, ministra de Foment "En política no se puede prometer y no hacer. Ahora tenemos que lamentar todos muchas construcciones faraónicas, que, por cierto, no han servido absolutamente para nada. Solamente para alimentar el discurso de algunos a quien les encantan las cosas grandes, que no sé por qué. No necesariamente lo grande es hermoso ni lo grande es útil". Un elogi a l'austeritat que ha impregnat tot l'acte. Pastor s'ha interessat per la quantitat de llums que hi havia encesos al Saló de Cent. I com notaran els veïns de la Sagrera aquest canvi de rumb del projecte? D'entrada desapareixeran tot els edificis satèl·lit que hi havia projectats al voltant de l'estació, que s'havien de construir per vendre'ls i finançar el projecte. Es manté l'immens parc de quatre quilòmetres de llargada -serà el doble de gran que el Parc de la Ciutadella-, tot i que se n'eliminaran les marquesines inicials. I desapareix un dels edificis de l'estació, cosa que farà que l'entrada al vestíbul sigui molt més espaiosa i a peu de carrer.

La crisi ha canviat les regles del joc. Dels 820 milions que, segons l’última estimació pressupostària, havia de costar la futura estació de la Sagrera, 404 milions havien de sortir de la venda dels actius immobiliaris. L’esclat de la bombolla immobiliària feia inviable aquest plantejament i el Ministeri de Foment va donar ordre d‘elaborar un nou projecte. La proposta del govern municipal ha estat la següent: que el sostre comercial de la futura estació pugui esdevenir una font d’ingressos immediata. Això es tradueix en la sortida a concurs del total de l’activitat comercial a canvi d’una xifra que oscil·larà entre els 300 i els 350 milions d’euros. Uns diners que s’haurien d’aportar en el moment de signar el contracte i que donarien dret a 60 anys d’explotació, “temps necessari per poder beneficiar-se del rendiment de l’estació, que trigarà 20 anys a tenir els 100 milions d’usuaris previstos”, segons fonts municipals.

Tot i que sense fixar-ne un calendari, la intenció del consistori és que Adif convoqui el concurs d’aquí a un any i mig i que el projecte avanci “tan ràpid com sigui possible”. De fet, el tinent d’alcalde d’Hàbitat Urbà, Antoni Vives, ha assegurat que ja es treballa per buscar un possible client interessat. Segons Vives, la signatura del protocol d’intencions entre el Ministeri de Foment i l’Ajuntament per garantir el desenvolupament de l’estació garanteix que les obres “que ara estan al ralentí” es puguin reprendre paral·lelament a “la definició del concurs”.

L’escenificació de la signatura s’ha fet en el saló més il·lustre de l’Ajuntament, el Saló de Cent. Trias ho ha destacat en l’inici de la intervenció, on ha parlat del nou projecte i l’ha titllat de “potent, ambiciós però alhora solvent i econòmicament viable”. Un projecte que rebaixa el pressupost en un 20% i passa d’un cost de 820 milions a 650.

La rebaixa també arriba a la superfície total de l’obra, que ocuparà 140.000 dels 180.000 metres quadrats previstos inicialment. I què és el que se suprimeix perquè hi hagi 40.000 metres quadrats menys d’obra construïda? Doncs s’eliminen els edificis satèl·lit que hi havia projectats al voltant de l’estació, que és d’on havien de sortir les plusvàlues. Es manté el parc de quatre quilòmetres, però se n’elimina la coberta. També desapareix un dels edificis situats just damunt de l’entrada al cantó muntanya i que farà que el vestíbul sigui més espaiós i accessible a peu de carrer. Just a sota d’aquest edifici hi havia una cinquena andana que també s’elimina i deixa un espai amb cabuda per a “una illa de comerços en la línia de L’Illa Diagonal, i que en un futur qui sap si es podria projectar”.

“Lamentar construccions faraòniques”

També es veurà reduït l’aparcament de cotxes. Una tercera part no es construirà, però se’n mantindrà l’estructura per si en un futur es pot ampliar. Són les renúncies d’un projecte que, segons la ministra Ana Pastor, “ara sí que està basat en la responsabilitat i el rigor”. Pastor ha pronunciat un discurs amb fortes crítiques al govern de Zapatero: “No es pot prometre i no fer. No es pot projectar una obra a costa de maltractar la butxaca dels ciutadans”. Segons la ministra, “ara lamentem construccions faraòniques que no han servit per a res”.

La reducció del cost de l’estació, segons totes les parts implicades en el projecte, no comportarà un canvi de l’esquema ferroviari. De fet, segons l’Ajuntament, el nou plantejament “en millora la funcionalitat”.

El PSC tem que l’acte d’avui sigui una “foto d’estiu”

Per la seva banda, el líder del Grup Municipal del PSC, Jordi Martí, també ha parlat de la signatura de l’acord al Saló de Cent. Martí ha felicitat els veïns de la Sagrera per l’arribaba del que ha de ser un motor de desenvolupament pr barri. Tot i això, ha lamentat la “poca informació dels avenços en les grans iniciatives municipals” per part de consistori, alhora que critica ha afegit que “existeixen més dutbes que certeses” de cara al futur. “Tenim la sospita que la negociació d’avui no s’ha fet amb tota la contundència i no voldríem pensar que l’acte és una simple foto d’estiu”, ha conclòs.