La línia T3 del Trambaix va entrar en funcionament ara fa una dècada, el 3 d’abril de 2004. 33 anys després de la desaparició del tramvia a Barcelona, l’any 1971, aquesta posada en marxa va suposar la unió de la capital catalana amb els municipis del Llobregat i del Besòs. Un mes després de la connexió amb el Baix Llobregat, el maig de 2004 va entrar en circulació la línia T4 del Trambesòs, des de la Ciutadella – Vila Olímpica fins a l’Estació de Sant Adrià. Actualment hi ha sis línies en funcionament, que recorren prop de 30 quilòmetres i nou municipis en dues xarxes, el Trambaix i el Trambesòs. Durant tot aquest temps s’hi han fet uns 200 milions de viatges.

A l’agenda queda pendent, però, la unió dels dos tramvies a través de l’avinguda Diagonal, des de Francesc Macià fins a Glòries. Unes obres reivindicades per veïns, sindicats i associacions de transport públic des de 2005, quan el socialista Joaquim Nadal dirigia la cartera d’Obres Públiques, però que no han arribat mai.