Fa uns anys els patinets elèctrics circulaven sobretot per Ciutat Vella i es feien servir principalment en el sector turístic per fer visites guiades, o també per al lleure personal. Ara, però, han fet el salt a la quotidianitat i s’han convertit en un mitjà de transport ecològic que està guanyant terreny a la bicicleta.

Fenomen de vendes

Segons els comerciants, la demanda de patinets elèctrics creix de manera exponencial. Urbanfun és un establiment que fa set anys que va obrir fa set anys a la Vila Olímpica, especialitzat en la venda de bicicletes, patinets i altres ginys elèctrics. El director general, Xavi Oliva, explica que abans només venien patinets a empreses del sector turístic i que ara són els particulars els qui en compren. De fet, en el darrer any n’han venut un 50 % més.

El mateix diagnòstic fa Francesc Llevat, gerent de Solorueda, una botiga que va obrir fa un parell d’anys. Enginyer de professió, Llevat va viure uns anys a la Xina, país on la tradició de circular en patinet elèctric o vehicles similars està més arrelada. De tornada a Catalunya va decidir apostar per aquest transport alternatiu i sostenible, obrint el negoci. Ara, tres de cada quatre productes que ven són patinets elèctrics.

Transport ecològic 

Els partidaris del patinet elèctric argumenten que es tracta d’un transport ecològic, econòmic, i que requereix un manteniment pràcticament nul. Altres avantatges respecte a la bicicleta és que és més petit i lleuger i, en la majoria dels casos, plegable. Gràcies a la bateria tenen una autonomia variable que va dels 20 als 40 quilòmetres, i que permeten a l’usuari desplaçar-se ràpidament sense esforç, evitar retencions i problemes d’aparcament.

Què diu la normativa municipal?

Segons la normativa que va aprovar l’Ajuntament, els patinets elèctrics de mida petita i lleugers (i sense seient) són de tipus A. Aquests poden circular per carrers de plataforma única, carrils bici (en vorera o calçada) i calçades de zona 30 si superen els 20 km/h i també per parcs. No poden circular per la resta de voreres ni calçades.

Els patinets elèctrics de mida més gran (i amb seient) són de tipus B. També poden circular per carrils bici (en vorera o calçada) i calçades de zona 30, i per carrers en forma de plataforma única si hi està permesa la circulació de vehicles a motor. No poden circular per la resta de voreres ni calçades.